Der skal flere midler i kassen, hvis målene i trafiksikkerhedsplan skal kunne nås inden 2012.
KERTEMINDE: Trafiksikkerheden er ikke god nok i Kerteminde Kommune. Det skal en trafiksikkerhedsplan råde bod på i de kommende år.

Men det bliver svært at nå de mål, som man har sat sig inden 2012.

- Der er kommet et anlægstop ude i kommunerne (fra regeringens side, red.). Det betyder, at vi må se på, hvad vi kan gå i gang med og så tage det i etaper, fortæller borgmester Palle Hansborg-Sørensen (S).

Trafik-planen

En ny trafiksikkerhedsplan for Kerteminde Kommune skal reducere antallet af tilskadekomne i trafikken inden 2012.

Planen er via forskellige foranstaltninger, at der maksimalt må være én dræbt i trafikken i 2012 mod seks i 2006. Derudover må der maksimalt være syv "alvorligt tilskadekomne" mod 14 i 2006 samt ni "lettere tilskadekomne" mod 19 i 2006. I alt en reduktion på 22.

Planen blev udtænkt af Miljø- og Trafikudvalget i Kerteminde Kommune i februar 2007 og efter indsamling og bearbejdelse af oplysninger om trafikken i kommunen, sættes en handleplan i værk for at målene kan nås.

Det lokale færdselsråd i Kerteminde Kommune - som omfatter børnehaver, skoler, SFO samt politi og politikere - er ansvarlige for udførelsen af planen.

kilde: Kerteminde kommune:

Der er i budgettet for 2008 afsat lidt over 1,5 millioner kroner til trafiksikkerhedsprojekter. Derudover er det meningen, at byrådet skal ansøges om flere midler til større anlægstiltag - for eksempel til chikaneanlæg - som ikke kan finansieres indenfor anlægsbudgettet. Men om pengene så kan findes - ja, det er mere tvivlsomt.

Ikke penge nok

- Umiddelbart skal der i Kerteminde Kommune bruges flere penge på anlægsprojekter end der er penge til, vurderer akademiingeniør Winnie Marianne Lund fra Vejcenter Syddanmark, der samarbejder med kommunerne om trafikforholdene.

Der er blandt andet planer om, at anlægge og forstærke byzonetavler, "havelåger", infotavler samt chikaneanlæg og midterheller på de farligste af vejene.

Winnie Marianne Lund sidder med i den følgegruppe - eller det lokale færdselssikkerhedsråd - som ud fra forkellige skolevejs- og borgerundersøgelser nu har udfærdiget en handlingsplan for trafikforholdene i Kerteminde Kommune og er kommet med forslag til trafiksikkerhedsforbedringer. Selve trafiksikkerhedsplanen.

Tiltag, dem er der også brug for. I perioden 2002-2006 - den periode, hvor der er blevet indsamlet data - døde der 15 mennesker i trafikken i kommunen. Det er et alt for højt tal. Tallet skal ned på højest én dræbt inden 2012. Det er målsætningen.

- Trafiksikkerhedsplanen er et godt redskab, man kan bruge for at skabe sig et overblik over de farlige ulykkessteder i kommunen. Men det er selvfølgelig op til politikerne i den sidste ende, om de vil bruge de penge på det, som det kræver, fortæller Winnie Marianne Lund.

Landzonerne farligst

Der er flere farlige strækninger, som trænger til en kærlig kommunal hånd i Kerteminde Kommune.

De indsamlede data viser nemlig, at mere end hvert andet uheld (det svarer til 54 procent) på kommunevejene medførte personskade i 2002-2006, mens hovedparten af uheldene (62 procent) skete ude i landzonerne, hvor også det største totale antal tilskadekomne er registreret. 80 procent af de dræbte er således omkommet i landzonerne.
  • Fyens Stiftstidende