IC-tog en gang i timen har været plaget af problemer med lokofører, der glemmer at stoppe. Men det går over, er pendlerformand Anne Fiber overbevist om

Langeskov: Så skete det igen i går: Et tog stoppede ikke, som det skulle, og en ung pige kom for sent i skole.

- Det er så ærgerligt, men heldigvis går der længere og længere tid imellem, at en lokofører glemmer at stoppe. Det er en uge siden, at det skete sidst, siger Anne Fiber, formand for Østfyns Pendlerklub.

- Og heldigvis har DSB sikret, at når en lokofører glemmer at stoppe, så får det næste tog, der kommer en halv time senere, besked på at stoppe ekstraordinært, så ingen bliver mere end en halv time forsinket. Hvis man skulle have været af, får man betalt taxa tilbage til Langeskov.

Populær pendlerklub

Østfyn: For knap halvandet år siden blev Østfyns Pendlerklub etableret med Anne Fiber som formand. For at vide, hvordan de cirka 800 medlemmer oplever dels klubben og dels DSB, har Anne Fiber netop via pendlerklubbens meget aktive facebookside afviklet en spørgeskema-undersøgelse. Og selvom hun ikke har haft tid til at bearbejde de godt 100 svar endnu, så kan hun godt fortælle lidt om, hvad medlemmerne har svaret.- Jeg kan for eksempel se, at 65 procent svarer, at det bekymrer dem, at toget nogle gange er kørt forbi uden at stoppe. Men jeg kan samtidig se, at der er under 15% procent, der selv har oplevet det, fortæller hun.

- Jeg kan også se, at der endnu ikke er ret mange, der pendler langt - til København for eksempel. Det ser ud som om, at vi i første omgang primært har fået flyttet folk fra busserne over i togene. Jeg håber, at en tilsvarende undersøgelse om et halvt år vil vise, at toget har fået en masse til at flytte hertil, som arbejder langt væk.

Anne Fiber, for hvem pendlerklubben af og til (medens hun har været studerende) nærmest her været et fuldtidsjob, er glad for at kunne konstatere, at 92 procent svarer, at de generelt er glade for at være medlem af pendlerklubben, og at over halvdelen af dem vil anbefale andre også at være medlem. Nu er hun uddannet, så nu er hun nødt til at skrue ned for indsatsen.

 

Anne Fiber har lagt mange kræfter i at få IC-toget til at stoppe i Langeskov, så hun ærgrer sig meget over, at der er det, hun kalder startproblemer.

- Det er mennesker, der styrer togene, og de skal have lagt deres rutiner om - det tager tid. Det kender vi alle sammen selv. Jeg er sikker på, at nu er alle lokoførere ved at have Langeskov med i rutinen.

Vi skal tro på det og bruge det

Anne Fiber opfordrer inderligt folk til ikke at lade sig skræmme fra at tage med toget.

- Kan vi ikke prøve at tage det som en oplevelse. Jeg ved godt, at det kan være meget irriterende, og at man kommer for sent til noget. Men nu har vi i så lang tid ønsket os tog, og det har vi fået, så skal vi også tro på det og bruge det. Jo flere vi er, der tager med toget, jo større sikkerhed er der for, at det bliver godt, understreger hun.

- Det gavner ingen at sætte sig med armene over kors og insistere på at se et års drift uden fejl, før man vil tage toget, for så bliver det aldrig bedre. Kom ind i kampen i stedet for.

At det skulle være specielt risikabelt at tage toget fra Langeskov, når man skal til Kastrup og videre med fly, afviser Anne Fiber:

- Når man skal med fly, skal man jo altid lægge ekstra tid ind til eventuelle uforudsete hændelser uanset trafikform. Man kan punktere hjulet på bilen eller på cyklen på vej til station. Og det er altså maksimalt en halv time, man bliver forsinket, hvis toget kører forbi - faktisk kun 20 minutter, for med de andre tog passer forbindelsen på hovedbanen bedre.

Vi bliver flere

Der har også været kritik af, at der ikke er ret mange, der benytter stationen i Langeskov.

- Det passer ikke, for der er næsten altid folk på stationen, når der kommer et tog - selv i juleferien var der hele tiden mennesker deroppe, siger hun.

- Men det er rigtigt, at der gerne skulle komme endnu flere. Kendsgerningen er bare, at det tager tid at ændre folks vaner. Det sker ikke fra den ene dag til den anden, at folk lader bilen stå og tager toget i stedet for. Men jeg tror på, at det kommer - jeg tror, at passagertallet vil stige allerede til foråret, når det bliver mere tillokkende at stå på perronen og vente. Og så tror jeg på, at flere vil flytte hertil for at pendle - jeg har talt med folk, som fortæller, at de nu tør søge job i en støtrre radius, fordi de har toget.

Hun regner også med, at de mange odenseanere, der er tættere på stationen i Langeskov end den i Odense, vil blive opmærksomme på det og får ændret deres vaner.

- Vi har masser af p-pladser, og når de bliver fyldt, laver vi bare flere.

  • Nordström_Helle

    Af:

    Jeg har arbejdet som journalist i Kerteminde i rundt regnet 30 år, først på Kjerteminde Avis og siden 2010 på Fyens Stiftstidende.