Svinebonde vil mere end fordoble produktionen: Naboerne klager over lugtgener og tung trafik

Brian Christiansens gård ved Hersnap, som han gerne vil udvide med tre 85 meter lange svinestalde. En ni meter høj gyllebeholder, der er 40 meter i diameter, og to såkaldte "amerikanersiloer," der er 14 meter høje. Foto: Peter Ammitzbøll.

Svinebonde vil mere end fordoble produktionen: Naboerne klager over lugtgener og tung trafik

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Svinebonde i Dalby vil udvide produktionen fra 10.000 til 25.000 slagtesvin. Naboerne protesterer mod øgede lugtgener og tung trafik på små veje.

Hersnap: Hvor mange gylletankbiler er der plads til på de små veje omkring Dalby og Hersnap?

Det er et af punkterne, Miljø- og Teknikudvalget på tirsdag skal diskutere, når udvalget behandler en ansøgning fra landmand Brian Christiansen ved Hersnap, der vil udvide sin produktion fra 10.000 slagtesvin til 25.000 slagtesvin om året.

- Jeg har en kompagnon, der har søerne (hungrise, der bruges til avl, red), og så passer det med, at jeg kan fede alle de smågrise, han laver, i stedet for at han skal sælge dem til Tyskland, fortæller Brian Christiansen, der regner med, at hvis han får lov til at udvide produktionen, skal han ansatte en ekstra medarbejder.

- Og det bevarer jo også danske arbejdspladser på slagterierne, når svinene bliver slagtet i Danmark, forklarer Brian Christiansen.

Fra 10.000 til 25.000 slagtesvin
Brian Christiansen har ansøgt om at få lov til at bygge tre nye staldanlæg, så hans produktionsanlæg udvides fra 1795 kvadratmeter til 4570 kvadratmeter.Ved siden af staldene skal der opføres en ny gyllebeholder med fast overdækning med en kapacitet på 6000 kubikmeter og to nye kornsiloer på hver 1500 kubikmeter.

Staldene skal opføres med delvist spaltegulv og i samme farvenuancer som de eksisterende stalde.

For at mindske staldenes aftryk på det lokale miljø, vil der rundt om staldene blive plantet et skærmende plantebælte.
Naboerne frygter for vejenes beskaffenhed, når den tunge trafik til og fra gården stiger. Her et billede af vejen ved Brian Christiansens gård. Foto: Peter Ammitzbøll.
Naboerne frygter for vejenes beskaffenhed, når den tunge trafik til og fra gården stiger. Her et billede af vejen ved Brian Christiansens gård. Foto: Peter Ammitzbøll.

Svinefarme eller turisme?

Udsigten til at blive nabo til en svinefarm, der årligt producerer 25.000 slagtesvin, bliver dog ikke modtaget helt så positivt hos gårdens naboer. De har derfor klaget til kommunen over de gener, de mener, en mere end fordobling af produktionen vil give.

Ulla Hansen, der bor mindre end en halv kilometer fra Brian Christiansens gård, peger på, at der vil komme flere lugtgener. Mængden af kvælstof i luften vil stige, hvilket allerede er et problem for flere af naboerne, der kæmper mod algevækst på huse og terrasser. Og endelig mener hun, at dyrene på Brian Christiansens gård skriger mere end normalt.

- Hans svin, de skriger. Det er ikke sådan, de bare skryder. De skriger, forklarer Ulla Hansen.

- Jeg er født på landet så jeg er ikke blødsøden, men det er voldsomt at høre.

Den største anke fra naboerne er dog, at antallet af transporter til og fra gården vil blive kraftigt forøget. I miljøgodkendelsen til svineproduktionen er det beregnet, at antallet af transporter til og fra gården vil stige fra 1057 til 1422 om året.

- Vi har allerede en kraftig trafik med blandt andet store gylletankvogne på vores små veje, siger Ulla Hansen, der heller ikke forstår, hvordan antallet af transporter kan stige med mindre end 50 procent, når produktionen af svin stiger med 150 procent.

- Vi er i hvert fald bekymret for, at der kommer væsentligt flere og større lastbiler, siger Ulla Hansen, der opfordrer politikerne til at overveje, hvad en udvidelse af produktionen vil betyde for turismen på Hindsholm.

- De skal tænke langsigtet. Hvad er det vi skal have på Hindsholm. Skal vi satse på turisme og bosætning, eller skal vi have store svinefarme, siger Ulla Hansen.

Svineprisen er faldet

Brian Christiansen afviser, at der skulle være fiflet med antallet af transporter til og fra gården.

Til gengæld vil en del af transporterne til og fra gården foregå med større maskiner.

- En del af den gylle, der skal køres væk, vil blive kørt med lastbiler, der tager 39 kubikmeter, i stedet for de 25 kubikmeter min gyllevogn tager.

- Og som det er nu, leverer jeg ikke altid hele træk, når jeg levere grise. Det passer ikke altid med, at jeg kan fylde en lastbil helt, fremover vil det altid blive cirka to hele lastbiler om ugen, forklarer Brian Christiansen.

Selvom Miljø- og Teknikudvalget - som forventet - nikker ja til udvidelsesplanerne på tirsdag, bliver det dog ikke lige med det samme, at byggeriet af de nye stalde starter. Svinepriserne er nemlig faldet siden, at udvidelsesprojektet blev sat i gang.

- Det bliver ikke her i 2018. Svinepriserne er faldet meget med udgangen af 2017, og den pris, vi får i Danmark, har faktisk ligget under den tyske notering, og så kan vi ikke tjene penge, forklarer Brian Christiansen, der håber, at svineprisen snart vil rette sig, så han kan få udvidet sin produktion.

Svinebonde vil mere end fordoble produktionen: Naboerne klager over lugtgener og tung trafik

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce