Slut med almindelig taxikørsel: Dydensborg Taxi trykker på bremsen

Lone Dydensborg og Martin Olsen har nu købt en ny bil, som de for fremtiden vil bruge til at køre bestillingskørsel, når de fra 1. september stopper med at køre regulær taxikørsel. Den nye bils komfort er ekstra lækker. Foto: Mette Louise Fasdal

Slut med almindelig taxikørsel: Dydensborg Taxi trykker på bremsen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

1. september tilbyder Kertemindes lokale taxaselskab, Dydensborg Taxi, ikke længere almindelige taxikørsel. Martin Olsen og Lone Dydensborg, der er indehavere af selskabet, synes ikke, at den tid, de bruger på det, står mål med, hvad de får ud af det økonomisk.

Kerteminde: Fra 1. september håber Lone Dydensborg og Martin Olsen, at de får mere tid til sommerhuset og til schæferen, Bold.

Fra den dato har parret besluttet, at de ikke længere vil tilbyde almindelig taxikørsel i deres taxiselskab, Dydensborg Taxi, i Kerteminde.

Tidligere brugte folk gerne en taxi, hvis de skulle køres til frisøren, tandlægen eller ud og handle, men i dag prioriterer folk deres penge anderledes.

- Efter finanskrisen benytter folk ikke rigtig taxi på samme måde som før, siger Lone Dydensborg.

For det er sjældent, at Dydensborg Taxi har almindelig taxikørsel i hverdagene - og egentlig også i weekenderne.

Der var en storhedstid med fester på Geels Kro og det våde natteliv i Kerteminde, men den tid er forbi.

- Dengang kørte vi hele tiden, husker Lone Dydensborg, der er tredje generation i familiefirmaet, som hun i 2001 overtog efter sin far, Peter Dydensborg.

Hans far, Aksel Dydensborg, oprettede firmaet i 1926.

Geels Kro i Hundslev er nu lukket, og Martin Olsen og Lone Dydensborg mærker også, at Den Røde Pimpernel i Vestergade i Kerteminde serverede den sidste tår i december.

De bruger nu i stedet mange tid på at vente ved telefonen på, at den skal ringe.

- Den tid, vi bruger på det, står ikke mål med, hvad vi får ud af det økonomisk, understreger Lone Dydensborg.

- Det bliver en underskudsforretning for os på den måde, forklarer hun og kalder det psykisk terror, at hun og Martin Olsen skal være til rådighed 24 timer i døgnet uden reel at kende udbyttet.

Derfor er det fra 1. september slut med "kommer du og henter mig nu"-kørslen.

Jeg kører gerne 12 timer, hvis jeg bare ved, at jeg kan holde fri bagefter.
Martin Olsen, indehaver af Dydensborg Taxi.

Ring dagen før

Dydensborg Taxi vil gerne køre dig frem og tilbage til det sted, du gerne vil hen, men hvis du for fremtiden vil benytte selskabet til regulær taxikørsel, skal du kontakte taxiselskabet dagen før.

- Vi vil ikke længere tage ad hoc-opgaver, for vi kan aldrig tillade os noget, fortæller Lone Dydensborg.

Både hun og Martin Olsen vil gerne kende deres reelle arbejdstid.

- Vi vil gerne have faste tidspunkter for fremtiden, understreger Martin Olsen.

- Jeg kører gerne 12 timer, hvis jeg bare ved, at jeg kan holde fri bagefter, tilføjer han.

Vil kunne sige nej til en tur

Dydensborg Taxi kører dagligt med minibusser med skolebørn og handicappede, og derudover har taxiselskabet også en turistbus, som triller ud på vejen, når den bliver bestilt til at køre på eventyr.

- Så det er jo slet ikke, fordi vi stopper med at køre. Vi vil bare gerne have vores samvittighed i orden, når vi for fremtiden siger nej til at tage en tur, understreger Martin Olsen.

Han glæder sig til at kunne holde lidt mere fri.

- En dag, da jeg kørte hjem fra sommerhuset, kørte jeg bag en bil, som trak en trailer med haveaffald. Jeg kom til at tænke på, at det glæder jeg mig egentlig til at have mulighed for, siger Martin Olsen.

Slut med almindelig taxikørsel: Dydensborg Taxi trykker på bremsen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce