Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Skole løste problem med klamme skoletoiletter ved at give eleverne medansvar og en 500-kroneseddel

Sophia Kildeberg fra 2.b fremviser klassens nye toilet, hvor en lille blomst og et klassefoto udgør dekorationen. Hun er glad for udsmykningen, men bemærker, at drengene i klassen godt kun blive lidt bedre til at holde toilettet helt rent. Foto: Jakob Nørmark.

Skole løste problem med klamme skoletoiletter ved at give eleverne medansvar og en 500-kroneseddel

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Før holdt nogle elever sig hele dagen, men nu er skoletoiletterne i Langeskov rene. Medansvar og inddragelse af eleverne har været svaret på toiletsvineri på Langeskov Skole.

Langeskov: De yngste elever på Langeskov Skole har siden marts haft meget renere skoletoiletter.

Opskriften bag den store forandring er, at hver klasse fik ansvaret for at holde orden på deres eget toilet.

- Vi besluttede, at de skulle få et toilet per klasse for at få det ejerskab og den ansvarfølelse, som man også har for et toilet derhjemme. Nu skal de bruge deres eget toilet, og på den måde undgår de, at der står et ulækkert toilet en hel dag, fortæller Signe Kildeberg, der er lærerrepræsentant i elevrådet.

Hver klasse fik 500 kroner til at indrette og dekorere deres klassetoilet.

De fleste klasser har købt hylder, anderledes spejle og små potteplanter, der tilføjede et skud hygge til de tidligere så sterile skoletoiletter. Nogle har valgt at udsmykke toiletterne med kunstige stearinlys og tegninger eller små plakater, og på væggene hænger der er en tjekliste, der i fire trin minder eleverne om proceduren: "sid ned, skyl ud, vask hænder, ryd op". Indsatsen har givet pote.

- Vi er vildt imponeret over, hvordan resultatet er blevet, siger SFO-leder Elsebeth Storm Hansen, der fik idéen til at give eleverne større ansvar efter at have set et tv-indslag.

- Det er egentlig simpelt - og det virker. Det betyder rigtig meget, at børnene føler, de bliver hørt. Rengøringsdamerne er også meget tilfredse. De var ved at blive gråhåret over toiletterne, siger Elsebeth Storm Hansen.

Hver anden elev er utilfreds med skoletoiletter
En undersøgelse blandt elever på folkeskoler og ungdomsuddannelser i 2017 viste, at en fjerdedel af alle elever aldrig bruger skoletoiletterne, uanset køn eller alder.For de elever, der holder sig for at undgå skoletoiletterne, er risikoen for forekomst af ufrivillig vandladning og forstoppelse 55 procent større.

Halvdelen af de 19.577 elever i undersøgelsen erklærede sig utilfredse eller meget utilfredse med skolens toiletter. Jo ældre skoletoiletterne var, desto større var utilfredsheden.

Ifølge hver fjerde elev er deres skoletoiletter for det meste eller altid tilstoppede.

Kilde: Naturvidenskabsfestival.dk

Eleverne er også glade for toiletforandringen. En håndsoprækning i 1.c til ære for avisen viste, at alle eleverne nu brugte skoletoiletterne, og sådan har det ikke altid været.

Tidligere forsøgte en del elever helt at undgå toiletbesøg på skolen, og det kan udvikle sig til et alvorligt sundhedsproblem, når skoledagen kan vare helt fra klokken syv til halv fem, hvis man også skal i SFO.

- Vi har haft en eller to børn, som har holdt sig rigtigt meget og til sidst havde problemer med blæren, forklarer Elsebeth Storm Hansen.

Den sædvanlige opdeling af drenge- og pigetoiletter, som alle børn uanset klassetrin kunne bruge, findes ikke længere på skolen på Lavindsgårdsvej, der sidste år fik kritik for at have høje indendørstemperaturer, dårlig akustik og problemer med trusler. Før ændringen kunne eleverne frit bruge alle toiletter til deres køn, og især drengetoiletterne kunne blive meget ulækre op ad dagen, når der var smidt vådt toiletpapir på gulvet og væggene, eller sigtekornet havde fejlet.

I klasserne sørger eleverne for at hjælpe hinanden med at holde deres toilet rent. I 1.c er det en fast rutine, at duksene, når de henter mælk, stikker hovedet ind på klassens toilet for at se, om alt er i orden.

- Børnene gør mere selv for at holde toilettet rent, og de hjælper hinanden solidarisk. Alene det at få hylde og spejl gør dem så motiverede, fortæller Signe Kildeberg om forklaringen på succesen.

Beretningen fra Langeskov Skole er blevet delt med skolepolitikerne i byrådet, der var glade for at læse SFO-leder Elsebeth Storm Hansens mail om "en solstrålehistorie".

- De her tiltag viser, at de små børn rent faktisk kan tage ansvar, når de bliver inddraget. Det er en rigtig god historie, siger udvalgsformand Jutta Lundqvist Nielsen (Ø).

Personalet på Langeskov Skole funderer nu over, hvordan de gode resultater kan fastholdes, og en mulighed, som overvejes, er, at elevrådet skal kåre månedens toilet.

Skole løste problem med klamme skoletoiletter ved at give eleverne medansvar og en 500-kroneseddel

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.