Medarbejder opfandt fiktiv affaldsordning og udbetalte penge til venner
KERTEMINDE: En medarbejder på Kerteminde Rådhus blev i dag bortvist fra sin arbejdsplads, efter at han var blevet afsløret i bedrageri.

Bedrageriet blev afsløret i forbindelse med en budgetkontrol mandag aften, hvor revisorerne undrede sig over status på en konto vedrørende salg og tilbagekøb af affaldscontainere.

Da sagen blev undersøgt nærmere, viste nogle bilag sig at vedrøre en affaldsordning, som ingen kendte noget til - og som i virkeligheden heller ikke eksisterer.

Medarbejderen indrømmede, at han havde opfundet affaldsordningen og skrevet nogle falske bilag på tilbagekøb af containere fra lokale virksomheder og i henhold til disse bilag udbetalt checks på de pålydende beløb til venner og bekendte.

Derefter har medarbejderen selv fået pengene retur fra vennerne.

Medarbejderen kan ikke selv redegøre for omfanget af sit bedrageri, men kommunens foreløbige undersøgelser tyder på, at medarbejderen alene i 2003 ved hjælp af falske bilag og falske underskrifter snød kommunekassen for godt 100.000 kroner.

Kommunaldirektør Ronald Stelmer fortæller, at bedrageriet er blevet begået indenfor de seneste tre år.

De ansatte på rådhuset blev orienteret om bortvisningen tirsdag formiddag, og alle har fået forbud mod at udtale sig om sagen.

Samtidig anmeldte Ronald Stelmer bedrageriet til kriminalpolitiet.

Bedrageriet får ikke konsekvenser i form af øget kontrol, siger Ronald Stelmer.

- Det er en meget trist sag, men vi skal passe på ikke at gå i panik. Vores udgangspunkt må være, at vi har tillid til medarbejderne. Når en medarbejder begår dokumentfalsk, vil det altid være svært at afsløre. Og samtidig må vi også glæde os over, at vores aktive budgetopfølgning gjorde os i stand til at afsløre bedrageriet og handle hurtigt, siger kommunaldirektøren.

Borgmester Else Møller (K) kalder sagen "forfærdelig ulykkelig", men er enig i, at kontrollen er god nok.

- Jeg tror ikke vi kan sikre os yderligere mod den slags, siger hun.
  • fyens.dk