Det er to år siden, stationen åbnede, et år siden, der blev indført IC-timedrift. Men passagertallet er stadig for lavt på Langeskov Station. Til foråret går Poul Erik Grønfeldt på gaden med en kampagne.

Langeskov: Der går busser lige til sporet, det er nemt at finde en parkeringsplads til bilen, og der går IC3-tog én gang i timen i både østlig og vestlig retning. Alligevel går det for langsomt med passagertallet på Langeskov Station her to år efter, at den blev indviet. Ifølge DSB's nyeste optælling fra sommeren 2017 er der hver dag i gennemsnit 252 af- og påstigninger på stationen. Det er under halvdelen af det potentiale på 532 af- og påstigninger, som Trafikstyrelsen regnede sig frem til i den rapport fra 2008, som dannede grundlag for genåbningen.

Om Langeskov Station

Langeskov StationDen oprindelige station blev bygget i 1888. Det var den, der i sin tid skabte Langeskov by. 27. maj 1977 lukkede den oprindelige station, da det sidste tog kørte fra Langeskov. I 2010 var der enighed i Folketinget om at afsætte 53,1 millioner kroner til genåbning af stationen. I oktober 2015 åbnede stationen et år senere, end den skulle, og blev dyrere end forventet. Men den var ny og IC klar. Østfyns Pendlerklub blev dannet, da IC togene ikke kom som lovet, og et ustabilt regionaltog blev sat ind. Ingen kunne regne med togdriften. 11. december 2016 stoppede det første IC-tog, og Langeskov har haft glæde af timedriften lige siden.

Tiden er inde til at gøre noget drastisk for at øge passagertallet. Det mener Poul Erik Grønfeldt, som i årevis har kæmpet for en genåbning af stationen:

- 2018 bliver året, hvor vi bliver nødt til at gøre noget, og nogen i den her verden er jo nødt til at gå først. Derfor vil jeg bruge nogle kræfter på det, fortæller han.

Gratis kaffe på perronen

Når foråret gryr til marts, vil han stå klar med gratis kaffe til passagererne i de tidlige morgentimer. Og måske bliver der endda morgenbrød til:

- Frem for alt skal vi have lært dem, der bor i Odense og i Kerteminde, at det ikke er en station kun for Langeskov. Det er en station for hele Østfyn. Det er lidt ærgerligt, at vi har fået så dårlig en start, for det skaber en usikkerhed, som får nogen til at blive væk. Det ærgrer mig, når nu det er så nemt. Du kan køre lige til døren, og der er langt over 100 parkeringspladser tæt på stationen, fortæller Poul Erik Grønfeldt.

I flere måneder i sommeren 2016 måtte DSB indstille alle tog til og fra Langeskov på grund af skinnearbejde. Derudover har lokomotivførerne flere gange glemt at stoppe på stationen.

Pendleklub savner et rart venterum

Hos Østfyns Pendlerklub er formand Anne Fiber dog fortrøstningsfuld:

- Det går fremad. Vi ser flere og flere parkerede biler ved stationen og flere passagerer, også i ydertidspunkterne, men det går langsomt. Hvis vi skal have flere pendlere til, skal vi uden for bygrænsen. Vi skal overbevise nogen af dem, der normalt sætter sig ind i bilen for at køre hele vejen til destinationen, at de lige så godt kan tage toget fra Langeskov, siger Anne Fiber.

- Og så er noget af det, der virkelig mangler, ordentlige ventefaciliteter. Når man kommer langvejs fra, kommer man i god tid, og jeg mener, vi bør inddrage noget af den gamle Rema 1000-bygning til en hyggelig ventesal med afgangstavle. Måske med et lille betjent kaffesalg, bagerbrød og toiletfaciliteter. En gang imellem svigter togdriften jo også. Den er vi ikke herrer over, men vi kan i det mindste gøre det rart i ventetiden, fortsætter hun.

Hos Langeskov Handelsstandsforening vil man gerne bakke op om kampen for at få flere passagerer til stationen, fortæller formand Michael Nielsen:

- Vi kan tydeligt mærke, at stationen er kommet. Vi har fået flere kunder i centret, og så får man blod på tanden efter endnu flere. Vi vil bidrage alt det vi kan. Hvad enten det er kaffe og kage eller manpower, det drejer sig om, fortæller han og gør i øvrigt opmærksom på, at centret åbner klokken 6.30, hvor man kan sidde i varmen.

- Vi har også Eskelunds Bageri i krydset, som er endnu tættere på stationen. De åbner klokken 6.00, fortæller han.

Poul Erik Grønfeldts har sit eget personlige mål for passagertallet:

- På sigt skal vi altså op på 1000 om dagen, før jeg tror, at et IC-stop i Langeskov er bæredygtigt. Der går nok tre-fire år, før vi kommer derop. Men én ting er helt sikkert. Der skal mere kul på stationen, siger han.

  • Journalist portræt

    Af:

    Journalist på Kerteminde-redaktionen med ansvar for både de yngste og de ældste. Det vil sige kommunens daginstitutioner, skoler, socialt udsatte børn og unge samt ældreplejen.

Mere om emnet

Se alle
Avisen om Langeskov Station: Borgerne må i omdrejninger

Avisen om Langeskov Station: Borgerne må i omdrejninger

Derfor skal du bruge Langeskov Station

Derfor skal du bruge Langeskov Station