Naboer: - Ikke første flyveuheld i Revninge


Naboer: - Ikke første flyveuheld i Revninge

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

FLYVEPLADS: Naboer til den private flyveplads for ultralette fly er utrygge

REVNINGE: Ulykken i onsdags på den private flyveplads i Revninge er ikke den eneste, der er sket på stedet.

Det fortæller naboer til flyvepladsen, der benyttes af Fyns Flyveklubs afdeling for ultralette fly.

Fyens Stiftstidende har talt med flere naboer, som fortæller, at der så sent som i sommer skete et uheld ved indflyvning til landingsbanen.

Restauratør og kok Puk Lyskjær Larsen bor ved siden af flyvepladsen, hvorfra flyene lander og letter paralelt med hans have.

Han observerede i sommer, hvordan det gik galt for en pilot, der skulle lande.

- Jeg kunne se, at flyet havde en helt forkert hældning under indflyvningen. Det forsvandt ud af mit synsfelt bag en hæk, og kort efter lød der et brag, da flyet ramte jorden og hjulet brækkede af, fortæller Puk Lyskjær Larsen.

Forklaringen, som blev givet af flyveklubben, på uheldet, lød på, at flyets hjul under landingen havde ramt en plovfure, men den forklaring afviser Puk Lyskjær Larsen.

- Det er en ren løgnhistorie. Det var tydeligt, at piloten kom ind i en forkert vinkel, fortæller Puk Lyskjær Larsen.

Flyver for lavt

I 1994 styrtede et ultralet fly ned i skoven ved flyvepladsen, da det blev "fanget" af en nedadgående vindstrøm over skoven. Piloten, en 40-årig instruktør, og hans 32-årige passager slap fra ulykken med brækkede lemmer og ingen varige mén.

Året efter måtte en pilot foretage en såkaldt "teknisk landing" på en mark i området, da flyet fik motorproblemer.

Igen slap piloten heldigt fra uheldet, men hændelserne gør naboerne utrygge.

De fortæller, at de ultralette fly ofte flyver i et otte-tals mønster og for en af naboerne er det særligt generende, at hans have ligger lige under, hvor flyene afslutter otte-tallet for at vende tilbage til landingsbanen.

Når et ultralet fly flyver over bebygget område, skal det som minimum holde en højde af 150 meter, men ifølge naboerne er flyene ofte længere nede.

- Det er svært at sige helt præcis, hvor højt de flyver, når man står nede på jorden, men det er mit helt klare indtryk, at der ofte bliver fløjet lavere end de 150 meter, når de flyver over vores ejendomme, siger Puk Lyskjær Larsen.

Han fortæller, at det kom som en overraskelse for ham, da det efter ulykken i onsdag kom frem, at flyvepladsen bruges til at træne nye piloter.

- Det tror jeg ikke var meningen, da der blev givet tilladelse til flyvepladsen. Når der trænes, foregår det ved, at der lettes og landes mange gange efter hinanden, og det er utroligt generende for os, der i nærheden af flyvepladsen, fortæller Puk Lyskjær Larsen.

Ifølge Statens Luftfartsvæsen skete der i 2003 11 havarier med ultralette fly. Ingen af dem med dødelig udgang.

I 2004 har luftfartsvæsenet registreret 17 havarier med fire dødsfald til følge.

Luftfartsvæsenet definerer et havari som et uheld, hvor der sker skade på pilot eller fly.

Naboer: - Ikke første flyveuheld i Revninge

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce