Utilfredse kunder har oprettet en facebookside, hvor de deler dårlige erfaringer med onlinebutik. Indehaver af Miss Chili - Claus Thomsen - afviser deres kritik.

Munkebo: "Os der mangler varer fra Shopinden24.dk/Miss Chili" hedder en facebookside oprettet udelukkende med den hensigt, at utilfredse kunder kan komme af med deres frustrationer over den Munkebo-baserede netbutik. På siden kan man også udveksle gode råd til, hvordan man skal bære sig ad med at få sine varer - eller få sine penge retur.

De ulyksalige ponchoer

Meget gik galt for Claus Thomsen i foråret, hvor han flyttede butik, gennemgik en operation, og blev snydt af en leverandør af nogle meget populære ponchoer.De mange kunder var sure over ikke at få deres varer, og til sidst sendte Claus Thomsen en mail ud til poncho-kunderne. I mailen beklager han situationen og giver kunderne fire forskellige valgmuligheder:

1. Køb gratis for 300 kroner i butikken pr. poncho, du mangler.

2. Få et gavekort på 400 kroner for hver poncho, du mangler.

3. Vent på at vi starter en ny produktion og få din poncho til august.

4. Annuller din bestilling ved at sende denne mail retur, så får du dine penge igen.

 

 

På siden, der har knap 300 medlemmer, forklarer skuffede kunder om, hvordan deres varer ikke er dukket op måneder efter, at de har bestilt, men at deres penge er blevet trukket med det samme.

Facebook-siden blev startet i 2015 af Susanne Olsen, der er dybt forarget over den måde, Miss Chili drives på. Blandt andet er hun vred over, at Miss Chili trækker penge fra kundernes konto, straks ordren er afgivet, mens varen ofte lader vente på sig i uger og måneder.

- Ifølge købeloven må forretningen ikke trække penge på kundens konto, før varen er afsendt. Men det gør Miss Chili hele tiden, beklager hun.

- Jeg har handlet i andre netbutikker, men jeg har aldrig haft tilsvarende problemer med andre butikker, og jeg har i øvrigt heller aldrig oplevet så voldsom kritik af andre butikker.

Facebook og mobilepay

Susanne Olsen fortæller, at i dette forår er antallet af klager nærmest eksploderet.

- Ejeren af butikken bruger forklaringer om, at han er blevet opereret, at han har haft blodpropper, og at han er blevet svigtet af en leverandør. Men det undskylder alt sammen ikke, at man ikke driver sin forretning ordentligt. Jeg har selv været selvstændig og været igennem en operation på samme tid - så må man dække sig ind med personale. Længere er den ikke, siger hun.

Et af de helt store problemer for kunderne, sådan som hun ser det, er, at Miss Chili er meget aktive på Facebook og sælger varer ad den vej. Her skal man nemlig betale med mobilepay, straks ordren er afgivet, og dermed har kunderne ikke samme beskyttelse som i forhold til dankort.

På Facebook-siden for dem, der mangler varer, kan man læse stribevis af klager over, at kunder ikke får pengene tilbage, før de har rykket gentagne gange og i værste fald truet med politiet. Man kan læse eksempler på, at butikken i første omgang har beskyldt GLS for at være skyld i forsinkelsen for senere at indrømme, at varen slet ikke var sendt.

Politianmeldelser

Flere er gået hele vejen og har politianmeldt Miss Chili, bekræfter Fyns Politi. Indtil nu er sagerne imidlertid blevet henlagt, fordi der ikke har været tilstrækkeligt med materiale til at føre sagen for retten.

I øjeblikket ligger endnu en politianmeldelse og venter på at blive behandlet. Anmeldelsen går blandt andet på, at butikken straks har hævet kundens penge vel vidende, at der ville være flere ugers leveringstid, og at det ikke har været muligt at få pengene retur. Da der ligger rigtig mange sager i den afdeling, forventer politiet først at kunne behandle klagen over Miss Chili til efteråret engang.

Miss Chili har tidligere været med i E-mærket, men har trukket sig ud igen.

På Trustpilot har Miss Chili en score på 6,5. Ifølge de utilfredse kunder ligger scoren så forholdvist højt, fordi Miss Chili af og til udlover gavekort til kunder, der går ind og skriver en god anmeldelse.

Ifølge ejeren af Miss Chili, Claus Thomsen, ligger scoren så forholdsvist lavt, fordi nogle få utilfredse kunder får alle deres venner og veninder til at skrive dårlige anmeldelser. Han henviser til sine 100.000 tilfredse følgere på Facebook.

- Det allernemmeste for dem og for os er, at de ringer, skriver på facebook eller på mail. Så tager vi os af det og får løst problemet. Vi reagerer på alle henvendelser. Man skal bare kommunikere direkte - ikke via en vred facebookside, siger Claus Thomsen.

  • Nordström_Helle

    Af:

    Jeg har arbejdet som journalist i Kerteminde i rundt regnet 30 år, først på Kjerteminde Avis og siden 2010 på Fyens Stiftstidende.

Mere om emnet

Se alle
Godt råd: Betal altid med kort

Godt råd: Betal altid med kort

6
Miss Chili i Munkebo: Ring til os, så løser vi problemerne

Miss Chili i Munkebo: Ring til os, så løser vi problemerne