Fire frivillige fra den lokale afdeling af Dansk Søredningstjeneste øvede sig på vandet
KERTEMINDE: - Mand over bord!

Råbet er højt, og ude over vandet kan det høres langt væk. Bådføreren sænker farten, og mens den orange redningsbåd langsomt overhales af sin egen hækbølge, får ét af besæ tningsmedlemmerne opgaven som udkigger. Konstant peger han i retning af den forulykkede person i vandet, og langsomt vender båden, mens den nærmer sig manden, der er faldet over bord.

Selv om det kun er en prøve, så er øvelsen alvorlig nok. Fire frivillige fra den lokale afdeling af Dansk Søredningstjeneste i Kerteminde trænede forleden hele dagen til den praktiske del prøven, som skal kvalificere dem til at hjælpe havarerede lystsejlere på det åbne vand.

To mænd i redningsbåden spænder et par seler rundt om livet på den forulykkede, og han hales behændigt og sikkert tilbage i båden.

- Manden i vandet vejer 100 kilo. Med selerne og den her teknik halveres hans vægt, så de to redningsfolk kun skal løfte omkring 25 kilo hver, siger Poul Sørensen, der er bådfører og én af de fire frivillige redningsfolk.

Dansk Søredningsselskab er oprettet efter en skandinavisk model.

I øjeblikket er der en station i Helsingør, og afdelingen i Kerteminde er den anden i landet.

- Lande som Sverige og Norge har haft søredningstjenester i mere end 100 år, men det har vi aldrig haft tradition for herhjemme, hvor opgaverne hidtil er blevet varetaget af offentlige myndigheder, siger Poul Sørensen.

I Danmark har beredskabet hidtil bestået af Søværnets Operative Kommando, redningshelikoptere, hjemmeværnet og Falck.

- Men de redder liv, mens vi for eksempel hjælper til ved grundstødninger eller motorskader. Og den niche er vi alene om, siger bådføreren.

Målet er, at der på sigt kan skabes 15 til 20 stationer over hele landet.

Pendant til Falck

- I princippet er det en pendant til Falck. Man tegner et abonnement, som giver hjælp, hvis bilen ikke vil starte, mens vi henvender os til lystsejlere, siger Poul Sørensen.

Mand over bord er blot én af disciplinerne i den praktiske øvelse. For de fire frivillige skal også træne eftersøgning, bjergning og bugsering, ligesom de skal lære at betjene og styre den norskbyggede Sar-båd, der i godt vejr kan skyde en fart af cirka 20 knob. Dermed kan redderne komme ud i aktionsområdet, der strækker sig fra Storebæltsbroen i syd til Fyns Hoved i nord, inden for en time.

I den teoretiske del af prøven skal deltagerne blandt andet have kendskab til førstehjælp, navigation, og søvejsreglerne.

20 frivillige

Foreløbig har cirka 20 frivillige meldt sig til tjenesten i Kerteminde, der hidtil har kørt som en projektorganisation. Ifølge Poul Sørensen bliver foreningen, der skal stå bag den lokale redningsstation, først stiftet i oktober.
  • Fyens Stiftstidende