REVNINGE: - Det er helt uforståeligt.

Klubkammerater til de to dræbte fra Ultraklubben Fyn var både chokerede og i vildrede over ulykken.

Fem-seks af dem var kørt direkte til ulykkesstedet, så snart de hørte om ulykken, og her prøvede de at danne sig et overblik over, hvad der var sket.

Ifølge de oplysninger, der var tilgængelige på ulykkesstedet, styrtede flyet ned, da det gik i "stall", der indtræffer, når hastigheden bliver så lav, at bæreevnen forsvinder og flyet styrter lige ned.

- Vi øver rutinemæssigt i at komme ud af et stall. Det foregår i stor højde, hvor man med vilje bringer maskinen i stallning. Piloten skal så bringe flyet ud af stallet inden det er styrtet 15 meter. Her har de vel været oppe i 20 meter, så de burde kunne nå at reagere. Det er helt uforståeligt, lød det fra de rystede klubkammerater.

Flyet var indrettet med dobbeltstyring, så instruktøren ved siden af piloten kunne overtage styringen, men ifølge 84-årige Gustav Holmberg, Danmarks ældste aktive pilot og medejer af flyet, er det usandsynligt, at hverken pilot eller instruktør har kunnet nå at afværge ulykken.

Han var kommet til ulykkesstedet, da han selv skulle op at flyve med instruktøren.

- Når vi letter, får motoren alt, hvad den kan trække under opstigningen. Hvis den sætter ud på det tidspunkt, er der ikke noget at gøre, heller ikke selvom der er dobbeltstyring, vurderer Gustav Holmberg.
  • fyens.dk