Da revydirektør Mads Nørby for tre år siden meldte ud, at Kerteminderevyen stod til at lukke, tog en gruppe erhvervsfolk affære. Først med økonomisk støtte og siden hen med rådgivning.

Kerteminde uden en revy er da for trist.

Det var det første, brugsuddeler Jan Sandgaard tænkte, da han i 2014 fik at vide, at Kerteminderevyen var lukket, fordi det økonomiske bidrag fra Kerteminde Kommune stod til at blive skåret væk.

- Det hele blev så fattigt lige pludselig. Vi har støttet revyen fra dag ét, så jeg brugte ikke mange minutter på at få min bestyrelse med til, at vi skulle sikre revyens overlevelse, fortæller Jan Sandgaard.

Det kommunale tilskud fortsatte dog, men der kom det ud af den midlertidige lukning af revyen, at der blev oprettet en særlig erhvervsgruppe til at støtte revyen. Til at begynde økonomisk, men siden hen er gruppen nærmere blevet et advisory board, som revydirektør Mads Nørby kan gå til, når han har brug for rådgivning.

- Nu har jeg både erhvervsklubben, der består af sponsorer, og så har jeg erhvervsgruppen, der er en gruppe af hovedsponsorer, men som jeg også bruger til at sparre med et par gange om året, fortæller Mads Nørby.

- Så ud over at være storsponsorer er de også enormt vigtige sparringspartnere i forhold til strategi, prissætning, markedsføring og kontakter til nye sponsorer. Så de kan hjælpe med strategi og med at åbne døre, og det har jeg meget, meget stor gavn af.

Revy er god for byen

Jan Sandgaard sidder i erhvervsgruppen og han erkender, at et økonomisk tilskud til revyen ikke giver meget effekt i brugsen.

- Jeg tror ikke, det smitter af på min butik, men revyen er god for byen. Jeg er af den opfattelse, at det er vigtigt at få en knappenål i landkortet ud for Kerteminde, og det kan revyen, siger han.

- En revy er noget positivt. Det er sundt at grine og at grine af hinanden, uden der er noget ondt i det. Revyen giver Kerteminde noget positivt at tale om og samles om, og jeg har faktisk ikke mødt nogen endnu, som ikke synes, det er en god idé med revyen.

Man skal lade være med at gøre alting op i penge, siger brugsuddeleren.

- Det handler ikke så meget om, at jeg skal have nogle kunder i butikken, men mere om at byen skal have noget positivt at samles om, siger Jan Sandgaard.

- Jeg ved heller ikke, om det giver noget på bundlinjen, at personalet får frugt hver dag. I min verden behøver alting ikke at kunne måles.

  • Heidi

    Af:

    Journalist på ErhvervPlus Fyn og magasinet Business Fyn. Tidligere journalist, jourhavende og redaktionel udvikler på Nyhedsredaktionen, også hos Jysk Fynske Medier. Jeg har været lokalredaktør på Fyens Stiftstidende på Nordfyn og UgeAvisen Nordfyn indtil december 2014. Tidligere har jeg været på Fyens Stiftstidendes redaktion i Assens, hvor jeg havde ansvaret for børne- og ungeområdet. Jeg begyndte journalistuddannelsen som 30-årig, og inden da jeg har arbejdet som regnskabsansvarlig og controller med uddannelser som revisorassistent og merkonom i økonomistyring på cv'et. Min mand er også journalist. Vi bor i hus i Aarup og har sammen to døtre.

Mere om emnet

Se alle
Lysfestival skal gøre Kolding attraktiv

Lysfestival skal gøre Kolding attraktiv

Her går provinsen forrest

Her går provinsen forrest