Kerteminde Marina: Gæstesejlerne sejler til Nyborg

Sidste år vedtog byrådet Marinaplanen, der skulle sikre en storstilet opgradering af marinaen. Som en del af planen skulle der bygges en tribune eller amfiscene på marinaen. Flertallet bag finansieringen af planen forsvandt efter kommunalvalget. Skitse: Kerteminde Kommune

Kerteminde Marina: Gæstesejlerne sejler til Nyborg

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Gæstesejlerne sejler til Nyborg, hvis ikke Kerteminde kommer igang med at investere i Marinaen, siger formand for Kerteminde Sejlklub Jørgen Larsen

Kerteminde: Tre gange i efteråret gik vandet over molerne i Kerteminde Marina. Og det var lige nøjagtig tre gange for meget.

- Vi oplever oftere og oftere, at molerne er under vandoverfladen, og vores både ligger ubeskyttet, fortæller formand for Kerteminde Sejlklub, Jørgen Larsen, der advarer om, at hvis ikke der snart kommer en løsning på de lave moler i marinaen, så risikerer Kerteminde at miste sin betegnelse som en A-havn.

Samtidig kigger sejlklubben misundeligt mod Nyborg, som sidste år satte gang i en opgradering af marinaen til mellem 90 og 120 millioner kroner.

- Det er rigtig skidt for Kerteminde Marina, hvis vi efterlades tilbage med en marina i gammel stand, hvor de får en spritny marina, siger Jørgen Larsen.

En stor del af indtægter i Kerteminde kommer nemlig fra gæstesejlere, og hvis både faciliteterne og sikkerheden i Nyborg er bedre, så sejler sejlerne uden om Kerteminde.

- Den rumraket vi byggede for 40 år siden, er ikke nogen rumraket mere, konstaterer Jørgen Larsen.

A eller B-havn?
De danske havne er inddelt i fire klassifikationer; A, B, C, eller D, hvor A er den bedste, og C gives til en svajeplads eller bådebro.Det er forsikringsselskabernes brancheorganisation, Forsikring og Pension, der udarbejder den såkaldte havneliste, der blandt andet har betydning for, hvilken dækning bådejerens forsikring giver i tilfælde af uheld.

I en A-havn er båden forsikret hele året, mens bådene i en B-havn kun er forsikret i perioden 1. april til 15. november. Det betyder, at bådejerne i en B-havn er tvunget til at tage deres både op af vandet hen over vinteren, mens bådejere i en A-havn (som i Kerteminde) kan lade deres både ligge i havnen hele året.

Kilde: Forsikring og Pension.

Molerne blev bygget for lave

Problemet med de lave moler har været diskuteret i flere år, og sejlerne drog derfor et lettelsens suk, da byrådet sidste år vedtog den såkaldte Marinaplan, der med en investering til rundt regnet 30 millioner kroner fremtidssikrede Kerteminde Marina. Moler, bådebroer og publikums-faciliteter ville over en årrække få et gevaldigt løft. Og for en gang skyld havde byrådet også finansieringen på plads. Hele herligheden skulle nemlig finansieres af de byggerettigheder, byrådet ville sælge til private investorer på Nordre Havnekaj og Strandkilen.

Den plan holdt lige indtil kommunalvalget, hvor flertallet i byrådet skiftede, og planerne om at sælge byggerettigheder blev afblæst. Og så var der lige pludselig ikke penge til at forny Marinaen.

- Og som formand for Kerteminde Sejlklub er jeg rigtig ærgerlig over, at det ser ud som om vi skal vente yderligere nogle år, inden en fremtidsikring af Kerteminde Marina bliver italesat igen, siger Jørgen Larsen.

En gabende tom kommunekasse

En del af problemet med de for lave moler skyldes, at Kerteminde Kommune, dengang man bygge molerne, valgte at bygge dem i kote 1,5.

- Statens Vandbygningsvæsen (det senere Kystdirektoratet, red) tilrådede dengang, at molerne skulle være i kote 2,1, men det råd fulgte Kerteminde Kommune ikke, fortæller æresmedlem i sejlklubben og tidligere landinspektør Simon Riber.

Med tiden er molerne yderligere sunket cirka 10 centimeter, og når der tages hensyn til den globale opvarmning, vurderer sejlklubben, at de nye moler skal bygges i kote 3.

- Det er ikke, fordi vandstanden stiger, men fordi vi må forvente, at vi får mere voldsomme vejrfænomener. Vi får flere orkanagtige storme, end vi har haft før, siger Simon Riber.

Et slag på tasken lyder, at de forhøjede moler vil koste omkring 10 millioner kroner.

- Og jeg ved godt, at vi har en gabende tom kommunekasse, men så må man låne, siger Jørgen Larsen.

- Vi kan jo se rigtigt mange steder rundt i Danmark, at havne der blev bygget på samme tid som i Kerteminde, der er man i gang med fornyelse, og derfor er det nu, vi skal investere i Kerteminde.

Kerteminde Marina: Gæstesejlerne sejler til Nyborg

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce