Hvor skal bilen holde?: Cityforening foreslår parkeringshus på fem etager

Cityforeningen mener, at havneplanen - som de i øvrigt er begejstrede for - vil give den endnu mere pres på parkeringen i midtbyen, hvor der allerede nu er kamp om pladserne i en grad, så man snupper en, der hvor det nu lige kan lade sig gøre. Arkivfoto: Kim Rune

Hvor skal bilen holde?: Cityforening foreslår parkeringshus på fem etager

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

- Havneplanen er fantastisk, bare ikke når det kommer til parkering, siger formand for Cityforeningen Jonas Nielsen. - Men nu, hvor der alligevel skal graves i byen, er det tiden at bygge en parkeringskælder

Kerteminde: Der er kamp om de få p-pladser, der er at finde i det indre Kerteminde. Spørger man formanden for Cityforeningen, vinhandler Jonas Nielsen, så er mere pres på byens p-pladser heller ikke det, der er behov for. Men det er netop det, han ser i den nye havneplan.

- Jeg synes, at det er fantastisk, at der er opnået enighed om en havneplan, og den bakker Cityforeningen 100% op om, understreger han.

- Men selvfølgelig er der småting, som vi forhåbentlig kan løse i fællesskab, og blandt dem er den mest iøjnefaldende parkeringsproblemet.

Ifølge havneplanen fjernes der 186 offentlige p-pladser fra Standkilen og Nordre Havnekaj. Men da der samtidig tilføres 354 nye p-pladser, så bliver Kertemindes parkerings-situation bedre efter, at havneplanen er realiseret. Ganske vist hører der en p-plads med til hver af de 119 nye boliger - p-pladser som altså ikke rigtigt kan indgå i den offentlige parkering - men planlæggerne fastslår, at sluttallet bliver 13 offentlige p-pladser mere efter, at havneplanen er realiseret.

Det regnestykke går imidlertid kun op, ved at man kalder 100 p-pladser på plænen ved Hindsholmvej ud for Johannes Larsen Museet med som bynære parkeringspladser, og den køber Jonas Nielsen ikke:

- Prøv at spørg beboerne i Præstegade eller den kunde, der skal købe 10 liter maling hos farvehandleren, om det er bynære parkeringspladser.

P-pladser er også dit og mit problem
Manglende p-pladser i den indre by er et særligt problem for de handlende, som jo er afhængige af, at deres kunder kan komme til dem. Men et øget pres på parkeringen bliver også at føle for dem, der bor i den indre by, og alle dem, der kommer kørende hertil for at passe deres arbejde, og så alle dem, der gerne vil handle i de mange udvalgsbutikker i Langegade og Vestergade uden at skulle have travestøvlerne på.Da Turismens Venner for nylig havde inviteret til et eftermiddagsmøde om havneplanen, havde flere af "vennerne" også kommentarer til parkeringsproblemet.

- Når man laver nyudvikling og byplanlægning, så skal man sørge for, at det hele ikke sander til i kaos, og flere boliger trækker altså flere biler til bymidten, advarede en af mødedeltagerne.

- I slår byen ihjel. Folk gider ikke at gå så langt, sagde en anden med henvisning til de "bynære" p-pladser ved Johannes Larsen Museet.

200 bynære parkeringspladser

Jonas Nielsen synes, at politikerne skal gribe chancen nu, hvor der alligevel skal rives ned og graves i byen, til at løse byens parkeringsproblem en gang for alle.

- Jeg har gået en tur i byen, og her har jeg fået øje på det gamle posthus (nu bibliotek og turistbureau). Hvis man tager den sydlige boligkarré ud af planene er det et rigtigt godt sted til et parkeringshus i fem etager med tre etager under jorden og to etager over - i et byggeri, der passer ind i helheden, siger han.

- Det giver fem dæk, og der vil være plads til 40 biler i hvert dæk. Med 200 nye p-pladser vil vi have løst midtbyens parkeringsproblem en gang for alle. Og når man skal i gang med at realisere havneplanen er det en unik chance.

Han er helt på det rene med, at det første udbrud imod hans ide vil være, at det er alt for dyrt.

- Det kan godt være, at det koster mange penge her og nu. Men alle statistikker siger, at der ikke bliver færre biler, og i forvejen er vi jo pressede på parkeringspladser, så det er da nu, man skal gribe chancen og tænke langsigtet.

Penge i p-pladser

Jonas Nielsen pointerer, at det jo heller ikke nødvendigvis er kommunale penge, der skal betale for parkeringshuset.

- Det kunne da være, at der er en investor der kan se værdi og god indtægt i at bygge et parkeringshus. Det kan jo også være, at der er private i den indre by, der gerne vil købe en plads i parkeringshuset frem for at have bilen holdende på gaden foran boligen. Prisen må i hvert fald ikke være et argument i første omgang i forhold til at få løst en af byens store og stadigt voksende problemer, siger han.

- Jeg indrømmer, at parkeringspladser ikke er sexede, men alle har jo dagligt behov for at kunne komme af med deres bil, både handlende og beboere.

Hvor skal bilen holde?: Cityforening foreslår parkeringshus på fem etager

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce