Et år efter vold og trusler på Langeskov Skole: - Det nytter, når forældre står sammen mod dårlig opførsel


Et år efter vold og trusler på Langeskov Skole: - Det nytter, når forældre står sammen mod dårlig opførsel

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Langeskov Skole har skruet op for skole-hjem-samarbejdet, siden Arbejdstilsynet afslørede problemer med elevvold og trusler. Indsatsen har gjort en mærkbar forskel, fortæller forældrerepræsentant og afdelingsleder her et år efter

Langeskov: Hvor meget må jeres barn spille Ipad i hverdagene? Hvilke bandeord er acceptable hjemme hos jer? Har dit barn daglige pligter?

Det kunne minde om en rundbordssnak til en familiefødselsdag, men emner om familieliv og børneopdragelse har på det seneste fyldt lige så meget i klasseværelserne på Langeskov Skole - afdeling Pilen som snak om lektier, fag og læringsmål. Siden Arbejdstilsynet i oktober 2017 afslørede massive problemer med elevvold og trusler, har skolen søsat en kampagne for bedre sprog, adfærd og trivsel.

Alle forældre i 0. til 2. klasse er blevet inviteret til et indledende - obligatorisk - foredrag med pædagogisk konsulent Marianne Helleskov. Og hun har efterfølgende stået i spidsen for to klassemøder på hver årgang, hvor emnet for debatten har været sprog og adfærd.

- Det har været dejligt at få skabt et fortroligt forum, hvor vi kan tale om alt lige fra madpakker til sengetider og brug af digitale medier. Det har givet os et stærkere fællesskab i forældregruppen, og vi har fået nogle værktøjer til at få skabt et stærkere fællesskab mellem børnene, fortæller Ida Louise Halberg.

Hun er mor til Emma i 0. klasse og August i 2. klasse.

Sagen kort fortalt
Langeskov Skole kom i oktober 2017 i mediernes søgelys, da Fyens Stiftstidende kunne fortælle, at afdeling Pilen, hvor 0.-3. klasse holder til, har fået et påbud fra Arbejdstilsynet.

I rapporten fra Arbejdstilsynet stod blandt andet: "At der næsten dagligt forekommer verbale krænkelser og trusler mod lærerne, at der periodevis forekommer fysisk vold som stenkast og fingre, der brækkes bagover, og at der cirka en gang om ugen forekommer slåskampe mellem børnene". Afdeling Pilen huser cirka 265 elever, 20 lærere og ti pædagoger. Pilen har en almendel samt to specialklasser.Skolen har siden da levet op til Arbejdstilsynets krav samt søsat en kampagne for bedre sprog, adfærd og trivsel i samarbejde med virksomheden "Mellem Mennesker" ved pædagogisk konsulent Marianne Helleskov.
Pædagogisk konsulent Marianne Helleskov fra virksomheden
Pædagogisk konsulent Marianne Helleskov fra virksomheden "Mellem Mennesker" har været tilknyttet projektet på afdeling Pilen. Foto: Helle Kryger

Skoleleder: Vi er blevet klogere

Men skolen har også lært meget af forløbet, fortæller Jacob Due Andersen, der er afdelingsleder på Pilen.

- For ti år siden havde man sagt, det er ikke skolens opgave det her. Men vi må bare erkende, at der er sket rigtig meget med skolen og samfundet, mens skole-hjem-samtalerne ligner dem, jeg selv var til for 30 år siden. Den må vi tage på vores kappe. Vi er i forløbet blevet meget klogere på at få skabt det stærke fællesskab, der skal være fundamentet for en fornuftig skolegang.

Pilen huser Langeskov Skoles sfo samt årgangene 0.- 3.klasse - herunder en række specialklasser. Og det er både i de almindelige klasser og i specialklasserne, at der tidligere blev konstateret problemer med vold og trusler. I Arbejdstilsynets rapport kunne man blandt andet læse om lærere, der dagligt blev udsat for fysisk vold i form af spark, bid, slag, spyt og riv, skulderskub og kasten med sten. Lærerne skulle desuden finde sig i at blive kaldt "store, fede pikslikker" og "luder" samt et par gange om måneden at blive udsat for diverse trusler som f.eks. "Du skal dø," og "Jeg henter en kniv derhjemme og tager med."

Forældre er usikre

Marianne Helleskov, der driver konsulentfirmaet "Mellem Mennesker", kommer ikke med nogle færdige skabeloner. Det er forældrene selv, der skal samarbejde om løsningerne:

- Vi snakker ikke opdragelse. Vi snakker om børn i dag, og hvordan vi kan forstå deres adfærd. Børn i dag fanger alt, hvad vi voksne føler, siger og gør, og det skal vi være meget opmærksomme på. Der er generelt en øget sensitivitet i forhold til, hvad vi har set tidligere. Jeg tror, mange forældre er usikre. De spejler sig i de sociale medier, hvor vi typisk fortæller alle de gode historier. Det kan godt skabe noget usikkerhed, når noget er svært. Samtidig skal vi først til at lære at være i den digitale verden, og det skal børnene også, fortæller hun.

I Ida Louise Halbergs søns klasse blev man blandt andet enige om, at det fremover er tilladt at irettesætte hinandens børn. Man blev også enige om at droppe Youtube i skoletiden, fordi børnene havde set videoer af skræmmeklovne, og deres frygt fyldte meget i undervisningen. I sønnens klasse blev der også oprettet legegrupper, og alle blev enige om at sige tydeligt "godmorgen" til alle og ikke kun til børnenes nærmeste legekammerater.

Grimt sprog og dårlig opførsel kommer man dog aldrig helt til livs:

- Børn skal jo i sagens natur danne sig. De sidder uroligt på stolen og prøver sproget af, og så er det vi voksne der skal lære dem, hvordan de bruger det på en god måde, hvad er acceptabelt og hvad er ikke acceptabelt, siger Marianne Helleskov.

Et år efter vold og trusler på Langeskov Skole: - Det nytter, når forældre står sammen mod dårlig opførsel

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce