Cityforeningen: - Vi tror på Kerteminde som handelsby

Formand for Kerteminde Cityforening ser med optimisme på fremtiden, men konkurrencen fra internettet er hård, så en forudsætning for at bevare et handelsliv er, at folk handler lokalt. At folk lader pengene blive i byen frem for at sende dem ud af landet. Arkivfoto: Nils Svalebøg

Cityforeningen: - Vi tror på Kerteminde som handelsby

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

- Vi tør at satse, og vi må have fat i noget af det rigtige, når vi ingen tomme butikker har, siger formand for Cityforeningen, vinhandler Jonas Nielsen.

Kerteminde: Kertemindes handelsliv har i år droppet den Juleshopper der tidligere år har skullet sikre, at folk købte deres julegaver lokalt. Betyder det så, at de helt har givet op, spørger nogen?

- Nej tvært imod lyder svaret fra formand for Kerteminde Cityforening Jonas Nielsen.

- Juleshopper er sat på pause i år, fordi vi har valgt at bruge kræfterne på at styrke Cityforeningen digitalt. Vi har fået nyt logo, vi har fået ny hjemmeside og vi er nu på både facebook og instagram, vi har ansat sekretariatshjælp, og som den tungeste opgave at løse: Vi har nu et digitalt gavekort.

Jonas Nielsen fortæller, at Cityforeningen også i år har brugt penge på at få julebelysningen - som er 100% finansieret af Cityforeningen - sat i tip-top stand. Alt gran er fornyet.

- Vi kan ikke alting på en gang, og så måtte vi i år prioritere, men det kan da godt være, at Juleshopper dukker op igen engang, forsikrer han.

- I den forbindelse kunne vi godt ønske os, at der er flere, der bakker op om Cityforeningen. Vi har 40 medlemmer, men der er op mod 20 forretningsdrivende i byen, der ikke er med. Det er jo sådan, at jo flere, vi er, jo flere kræfter har vi til at løse opgaverne til fælles bedste.

Han tilføjer, at jo flere, der vælger at handle lokalt, jo større chance er der for, at forretningerne fortsat kan blive ved med at være i byen.

 
 

Truslen fra nettet

- Vi kan jo glæde os over, at der ingen tomme butikker er i Kerteminde. Det tager vi som et tegn på, at det vi gør i Cityforeningen må være det rigtige, at det er attraktivt at forsøge sig i Kerteminde. Som tegn på, at vi som købstad kan tiltrække folk med trang til at sætte ting i gang, siger han.

- Liv i alle butikker er sådan set det største succes, man kan have som Cityforening og som by.

Hvor meget liv, der så er i butikkerne er en anden sag.

- Vi handlende trives på godt og ondt, men det skal ingen hemmelighed være, at det bliver sværere og sværere at drive forretning. Det ses bl.a. ved, at der er færre og færre ansatte i butikkerne - og det er selvfølgelig først og fremmest nethandlen, der presser os. Vi er jo i Danmark et af demest digitaliserede lande i verden.

Jonas Nielsen fortæller, at alene i første halvdel af 2017 gik nethandlen frem med 14%, og påpeger han, størstedelen af de penge, der omsættes på nettet, går ud af landet. Nethandel ud af landet er dobbelt så stor som grænsehandlen, fortæller han.

- Folk skal bare tænke på, at når de bruger en mønt i Kerteminde frem for til en udenlandsk netbutik, så er de med til at holde liv i det lokale butiksliv, bevare lokale arbejdspladser og sikre skatteindtægter til kommunen. Det hænger sammen alt sammen, understreger han.

- Så vi er stolte over, at vi trods alt har bevaret et mangfoldigt butiksliv i Kerteminde, modsat andre steder, hvor det er kædebutikker og cafeer det hele.

Tør at tro på fremtiden

Sådan skal det blive ved, hvis det står til Jonas Nielsen.

- I Cityforeningen har vi valgt, at vi tør tro på fremtiden for Kerteminde som handelsby, og det er derfor vi nu satser digitalt. Vi er enige om, at det skal kunne lade sig gøre, understreger han.

- Men for at det kan lykkes, kræver det, at politikerne også tør at investere i Kerteminde som by, så vi kan udvikle os sammen.

Cityforeningen: - Vi tror på Kerteminde som handelsby

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce