Bussen er klar, men Odense skal sige ja


Bussen er klar, men Odense skal sige ja

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

- Busdebatten er kørt helt af sporet, siger Torben Andersen (SF), formand for Fynbus og for Miljø- og Teknik i Kerteminde

Kerteminde: De mange protester mod nedlæggelse af busrute 885 mellem Kerteminde og Odense er udtryk for, at folk ikke forstår, hvad der sker.

Det mener Torben Andersen (SF), der er centralt placeret i sagen som formand for Kerteminde Byråds udvalg for miljø og teknik og som formand for bestyrelsen i Fynbus.

- Debatten er kørt helt af sporet, siger han med henvisning til, at Kerteminde Kommune nu afkræves garanti for, at busruten opretholdes.

- Miljø- og Teknikudvalget har forlængst besluttet, at ruten skal køre videre, fastslår Torben Andersen.

Problemet er, at ruten fra Rågelund går gennem Odense Kommune, så Kerteminde ikke selv kan afgøre sagen:

- Vi har sagt, at bussen under alle omstændigheder skal køre mellem Kerteminde og Langeskov. Derfra afhænger det af, hvad Odense beslutter sig for. Vi henvendte os til Odense Kommune den 1. december og venter svar her i slutningen af februar eller i begyndelsen af marts, forklarer Torben Andersen.

Hver tredje bus forsvinder

Som formand for Fynbus’ bestyrelse kan han tilføje forklaringen på, at rute 885 overhovedet kom i farezonen.

- Fynbus’ har til opgave at køre de busser, som Region Syddanmark og de fynske kommuner vil betale for. Ved køreplanskiftet i august skæres der 35 procent af regionens kørsel væk. Det vil sige, at hver tredje bus forsvinder, dels ved at nogle ruter fjernes helt, dels ved færre afgange på andre, siger Torben Andersen.

Derefter er det op til kommunerne at bestille den kørsel, de ønsker udført. For Odense Kommune har det givet en del ekstra planlægningsarbejde, fordi regionen har fjernet flere ruter - fra forskellige verdenshjørner - ind til det fynske centrum.

Fynbus-formanden peger samtidig på, at det planlægningsarbejde, man havde lagt til rette for hele den fynske busdrift, er så omfattende, at der var afsat en tidsplan for et forløb over halvandet år. Og at denne plan fra regionens side er blevet forsinket tre måneder.

Aftale holdt

 - Regionen holdt ganske vist aftalen om, at den i juni 2009 skulle komme med sine ønsker til den fremtidige regionale kørsel. I Fynbus’ bestyrelse var vi imidlertid meget lidt begejstrede for oplægget, og vi meddelte regionen, at den kunne få meget mere kørsel for de samme penge, hvis man lavede et mere begavet forslag. Det gjorde man så, og det var klar i september, siger Torben Andersen.

Han ville gerne have forklaret disse sammenhænge på det offentlige møde om rute 885, der er arrangeret i denne uge.

Som det fremgik af avisen i går, har han meldt afbud til mødet, der holdes på Nymarksskolen torsdag aften.

- Jeg er optaget af andre møder torsdag. Til gengæld har jeg tilbudt at medvirke, hvis man holdt mødet tirsdag eller onsdag, understreger Torben Andersen.

Han mener, at mødets arrangører med fordel kunne have henvendt sig på forhånd, hvis de ville være sikre på, at få den orientering, han kan give.

- Men man var åbenbart mere optaget af at melde ud om et møde end af at sikre deltagerne en god orientering, siger han.

Bussen er klar, men Odense skal sige ja

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce