87-årig dement kvinde må klare sig uden sit nødkald: Yousee har ni dages ventetid

Jytte Kuhlmann med sin 87-årige demente mor, Bodil Kuhlmann, der bor i Mesinge. Foto Peter Ammitzbøll

87-årig dement kvinde må klare sig uden sit nødkald: Yousee har ni dages ventetid

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

- Min mor er helt afhængig af hendes nødkald, og de burde kunne prioritere, når der opstår et akut problem, siger Jytte Kuhlmann, der er skuffet over, at telefonselskabet Yousee ikke vil prioritere at hjælpe ældre borgere.

Mesinge: - Det er simpelthen for dårligt, at de kan behandle gamle mennesker på den her måde.

Jytte Kuhlmann fra Mesinge er rasende, over den behandling hendes 87-årige demente mor har fået af telefonselskabet Yousee.

I lørdags holdt moderens telefon pludselig op med at virke.

- Hvis det bare var telefonen, kunne vi sagtens leve med det, for min mor ringer ikke til så mange, men hendes nødkald er tilsluttet telefonforbindelsen, og det virker heller ikke, forklarer Jytte Kuhlmann, der har ringet til moderens telefonselskab adskillige gange for at få dem til at lave telefonforbindelsen, men Yousee har ikke tid til at rette fejlen før mandag den 25. marts.

Hendes mor, Bodil Kuhlmann, er svagtseende og dårligt gående, og hun er derfor helt afhængig af sit nødkald. Knappen til nødkaldet sidder i et armbånd rundt om Bodil Kuhlmanns håndled, så hun, hvis hun falder, kan trykke på knappen, der alarmerer hjemmehjælperne.

Bodil Kuhlmann bor i dag alene, efter hun mistede sin mand for et par år siden. Foto: Peter Ammitzbøll
Bodil Kuhlmann bor i dag alene, efter hun mistede sin mand for et par år siden. Foto: Peter Ammitzbøll

En sludder for en sladder

Første gang Jytte Kuhlmann ringede til Yousee var i lørdags, hvor firmaet lovede at sende en tekniker ud for at kigge på telefonen tirsdag mellem klokken 7.30 og 16. Teknikeren kom bare aldrig. I stedet fik Jytte Kuhlmann en sms om, at fejlen ikke kun er på hendes mors telefon, men at det er en "generel fejl i området", som Yousee udtrykker det.

- Jeg ringer ind til Yousee for at høre, hvad det betyder, at det er en "generel fejl," men det kan de ikke fortælle mig, siger Jytte Kuhlmann, der undrer sig meget over, at fejlen er generel, for hun har været rundt og snakke med moderens naboer, og deres telefoner virker.

I stedet fortæller Yousee, at fejlen vil være rettet inden den efterfølgende mandag - altså ni dage efter at telefonen stoppede med at virke.

- Jeg skælder dem ud og forklarer, at det simpelthen ikke er godt nok.

- Min mor er helt afhængig af hendes nødkald, og de burde kunne prioritere, når der opstår et akut problem - jeg var så tosset, fortæller hun.

Men Yousee kan ikke prioritere et akut problem.

- Jeg får ikke nogen forklaring, andet end det har de ikke tid til at komme og ordne, og så får jeg en sludder for en sladder, siger Jytte Kuhlmann.

Ekstra besøg fra hjemmeplejen

For Bodil Kuhlmann er nødkaldet rundt om hendes håndled hendes sikkerhedslinje til omverdenen, når hun er alene i sit hjem. Tre gange om dagen kommer hjemmehjælperne og kigger til hende, og hendes datter besøger hende hver dag, men når de ikke er der, er det nødkaldet, hun stoler på.

Jytte Kuhlmann fortæller, at hendes mor er utryg ved at være alene, når nødkaldet ikke virker, fordi hun er bange for at falde.

For to år siden faldt hun, og brækkede lårbenet og blev indlagt på Svendborg Sygehus. Og det er bare to måneder siden, hun sidst faldt i sit eget hjem og måtte bruge nødkaldet, så hjemmehjælperen kunne komme og hjælpe hende op.

Kerteminde Kommune har ikke kunnet hjælpe med moderens telefonlinje, men Jytte Kuhlmann har store roser til kommunens hjemmehjælpere.

- De har været søde, og sagt de nok skulle give hende nogle ekstra besøg, siger Jytte Kuhlmann, der fortæller, at hjemmehjælperne har kigget ind til hendes mor to til tre gange hver dag udover de normale besøg.

- Vi er rigtig glade for den ekstra hjælp, de har tilbudt, men min mor kan jo falde i det øjeblik, de går ud af døren siger hun.

Nye medarbejdere hver gang

Jytte Kuhlmann håber, at fejlen på hendes mors telefon bliver rettet inden på mandag og ikke udskudt endnu engang.

- Jeg forstår bare ikke, at de kan behandle gamle mennesker, der er helt afhængige af deres telefon på den her måde.

- De burde have nogle medarbejdere, der kan tage ud, når der opstår akutte situationer, siger Jytte Kuhlmann, der selvom hun har ringet til Yousee flere gange, har svært ved at få et klart svar.

- De har jo bare nogle unge mennesker til at sidde og passe telefonen, og det er jo en ny medarbejder, jeg skal snakke med hver gang og forklare problemet.

- Jeg frygter jo, at hun falder og ikke kan få hjælp, for hun har ikke en kinamands chance for selv at komme op, siger Jytte Kuhlmann.

87-årig dement kvinde må klare sig uden sit nødkald: Yousee har ni dages ventetid

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce