Efter 30 år i Post Danmark var det ud. En ansat blev fyret efter et par ophidsede mails, men landsretten vender tommelfingeren ned. Det var forkert at fyre ham.
Østre Landsret har nu afvist, at Post Danmark kunne fyre en mangeårig medarbejder. En ophidset mail var ikke grund nok til at smide manden ud af firmaet.

Hele striden tog sin begyndelse, da manden blev sat til at løse et it-problem hos en kunde. Umiddelbart var der mangel på ledige hænder, og det førte til en gradvis mere og mere gloende mailudveksling mellem den nu fyrede medarbejder og en af hans kolleger.

De ophedede mails blev også sendt med kopi til kunden, og til sidst skar chefen for de to postfolk igennem og gav dem ordre på straks at stoppe den ufrugtbare mailen frem og tilbage.

Et par måneder senere, hvor julen nærmede sig, var den gal igen. En chef inviterede de medarbejdere, der var på arbejde, til at få et glas gløgg og en julegave.

Det opfattede den nu afskedige postansatte fejlagtigt som om, at andre, der ikke var på arbejde den dag, ikke ville få en gave. Han sendte en mail til samtlige 400 andre ansatte i afdelingen og kritiserede kraftigt chefen, der fik at vide, at hans personaleledelse haltede alvorligt. Samtidig opfordrede han sine kolleger til at boykotte julearrangementet.

Post Danmark stemplede julemailen som en tjenestemandsforseelse, og i 2008 blev manden fyret.

Med HK i ryggen trak den afskedige mand sin tidligere arbejdsgiver i retten. Og både Københavns Byret og landsretten har nu givet manden medhold. Han fik ikke en advarsel for mailkrigen i oktober, og fordi han så har været 30 år i virksomheden uden nogen en disciplinær straf, var en afskedigelse for hård en kost.