Vil have tre spor syd om Odense: E20-komité er optimistisk efter første møde

Borgmester i Odense Peter Rahbæk Juel i snak med E20-komitéens formand Carina Christensen, der er direktør i ITD, vejgodstransportens brancheforening. Foto: Kim Rune

Vil have tre spor syd om Odense: E20-komité er optimistisk efter første møde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fredag mødtes E20-komitéen for første gang. Missionen er at få udvidet Fynske Motorvej syd om Odense - en nødvendighed, hvis problemerne ikke bare skal rykkes efter udvidelsen på Vestfyn, mener medlemmerne.

Aftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti i september om en udvidelse af Fynske Motorvej fra Nørre Aaby til Odense V er en god start. Men hvis ikke de trafikale problemer fra den uhelds- og køplagede vestfynske del af E20 bare skal rykke til Odense, skal motorvejen også have tre spor i hver retning syd om Odense.

Det er hovedbudskabet fra E20-komitéen, der fredag mødtes for første gang på Hotel Scandic i Odense - og fik en god start ifølge formand Carina Christensen, der er tidligere transportminister for Det Konservative Folkeparti og nuværende direktør i ITD, brancheforening for vejgodstransporten.

- Det gik rigtig godt. Vi er mange gode kræfter, der hver især har arbejdet for den her dagsorden, og nu står vi for første gang samlet som komité. Det håber vi, giver ekstra genlyd inde på Christiansborg, siger hun.

 

- Fakta gør indtryk på enhver politiker

Formanden er positiv i forhold til komitéens muligheder for at påvirke beslutningstagerne på Christiansborg.

- Vi er optimistiske. Men vi er også meget bevidste om, at nogen vil sige, at nu har Fyn fået, og så gælder det andre steder i landet. Men det her er ikke fynsk problem, det er et problem for hele Danmark. Og det er også derfor, jeg er gået ind i det som repræsentant for en landsdækkende organisation. E20 binder hele Danmark sammen, og mine medlemmer fragter varer på tværs af landet hver dag. Og de er hårdt ramt.

Som tidligere politiker og minister må du jo vide, at forhandlinger er svære, når der er delt ud til forskellige landsdele?

- Ja, men fakta og analyser gør stort indtryk på enhver politiker. Og det er vigtigt at få forklaret, at man kun får den fulde samfundsøkonomiske effekt af udvidelsen på Vestfyn, hvis man får den sidste strækning syd om Odense med også.

Komitéen blev varslet i foråret, men er kommet noget senere i gang. Udvidelsen på Vestfyn er på plads. Har I forpasset en mulighed for at udnytte det momentum, der har været?

Nej. Det er de fynske borgmestre, som oprindeligt har taget initiativ til komitéen og samtidig med, de taler om, at man skal lave en E20-komité, sker der lige pludselig en masse på Christiansborg. Sådan er virkeligheden bare. Nogle gange går ting hurtigt, siger Carina Christensen.

- Det er realistisk

Også Odense-borgmester Peter Rahbæk Juel (S) var glad for kampgejsten blandt komitéens medlemmer ved det første møde.

- Vi har med E20-komitéen nogle virkelig stærke nationale aktører, som kan være med til at være løftestang og sørge for, at dagsordenen kommer ind på Christiansborg - og fastholdes der, indtil beslutningen om hele strækningen er truffet, siger han.

Der har været en lang kamp for udvidelsen på Vestfyn, det ved vi også her på avisen, hvor vi har ført kampagne for den. Hvor realistisk er det at få den sidste del syd om Odense med også?

- Det tror jeg, det er. Prisen på 1,4 milliarder er selvfølgelige mange penge, men trods alt blandt de mindre projekter, når vi snakker infrastruktur. Jeg tror bestemt, det er realistisk. Især når vi får forklaret, at hele strækningen skal med, hvis ikke man bare skal flytte problemet fra Vestfyn til Odense. Det tror jeg godt, de fleste kan se.

I den kommende tid vil komitéens medlemmer både i samlede delegationer og individuelt søge at påvirke ministre og ordførere. Sigtekornet er indstillet på næste års kommende trafikforlig, som træder i kraft i 2019, samt de kommende finanslove.

Foruden hovedformålet om en udvidelse syd for Odense, vil komitéen også kæmpe for en hurtig og smidig udvidelse motorvejen på Vestfyn, og for, at man overvejer fordele og besparelser ved tænke motorvejsbyggeriet dér sammen med den nye jernbanestrækning.

Komitéen mødes næste i juni, hvor der gøres status over den hidtidige indsats.

Vil have tre spor syd om Odense: E20-komité er optimistisk efter første møde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce