Vigtige grunde: Husk at spise morgenmad

Hvad du spiser til morgenmad - eller om du spiser - er ikke ligegyldigt for dit helbred, viser undersøgelser.
Foto: colourbox

Vigtige grunde: Husk at spise morgenmad

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

At morgenmaden er dagens vigtigste måltid er en populær påstand, som en nylig undersøgelse fra Umeå Universitet i Sverige understøtter.

Spiste du ikke morgenmad i ungdommen - eller bestod den hovedsageligt af sigtebrød med nutella - så har du nemlig en større risiko for sygdom og tidlig død.

Det skriver www.klogkost.dk.

Undersøgelsen af unges morgenmad i 1981 viser nu, at de unge, der dengang enten ikke spiste morgenmad eller spiste en usund morgenmad, oftere lider af stofskifte-relaterede problemer, der øger risikoen for tidlig død.

Her er tre andre gode grunde til at spise morgenmad hver dag:

Hjertesygdom

Amerikanske forskere bad for over 20 år siden 26.902 mænd over 45 år om at udfylde spørgeskemaer om, hvad de spiste, og hvornår de spiste det.

Resultaterne viser, at de mænd, der ikke spiste morgenmad havde en højere risiko for hjerteanfald eller dødelig koronar hjertesygdom.

I løbet af de 16 år fra 1992 til 2008 fik 1.572 mænd hjerteanfald eller døde af hjertesygdomme.

Det viste sig, at mænd, der ikke spiste morgenmad havde en 27 procent højere risiko for hjerteanfald eller død på grund af koronar hjertesygdom end mænd, der spiste morgenmad.

Diabetes

Morgenmad beskytter mod diabetes, viser en stor amerikansk undersøgelse fra University of Minnesota.

Forskerne fulgte 3.598 mennesker i næsten 20 år, hvor de vurdere deres kostvaner, vægt og helbred.

Deltagerne var unge - mellem 18 og 30 år - da undersøgelsen begyndte, og omkring 10 procent af dem udviklede type 2-diabetes over de næste 18 år.

Læs også: 8 skjulte grunde til at din vægt øges

"Vi fandt, at de, der spiser morgenmad dagligt havde en 34 procent nedsat risiko for at udvikle type 2-diabetes," siger forskeren Andrew Odegaard.

Slanker

En undersøgelse af over 5000 amerikaneres madvaner lavet af University of Minnesota School of Public Health har vist at et dagligt morgenmåltid sikrer mindre mavefedt.

Mavefedt lægger sig omkring organerne og øger markant risikoen for både kræft og hjertekar-sygdomme.

Læs også: 8 madråd til at smide mavefedtet

Undersøgelsen viste at personer, der spiste morgenmad syv dage om ugen havde en 40 procent lavere risiko for at udvikle fedt omkring maven over en syv-årig periode.

Desuden havde de 43 procent mindre risiko for at udvikle fedme generelt.

En anden undersøgelse fra University of Missouri har konstateret, at morgenmad, der er rig på protein, øger et kemisk stof i hjernen, som er forbundet med følelser af belønning, der kan reducere lækkersult og overspisning senere på dagen.

Læs også: 10 nemme råd til at øge fedtforbrændingen

"Vores forskning viser, at mennesker oplever et dramatisk fald i lækkersult efter søde sager, når de spiser morgenmad," siger lektor i ernæring og motionsfysiologi Heather Leidy, der har fået undersøgelsen offentliggjort i Nutrition Journal.

En proteinrig morgenmad kan eksempelvis bestå af æg, bacon og skyr.

Vigtige grunde: Husk at spise morgenmad

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce