SØFORHØR:Uenighed om, hvor meget instruktion, der blev givet til den unge besætning på "Martha" inden den skæbnesvangre rejse fra Frederikshavn
Besætningsmedlemmer fra det forliste skib "Martha" var uenige om sikkerhedsinstruktionen, da de i går vidnede til søforklaring i retten i Vejle.

Nogle af vidnerne mente, at der ved afrejsen blev givet instruktion i brug af for eksempel redningsveste, mens andre afviste, at der var nogen instruktion forud for forliset, som kostede to mennesker livet i weekenden for knap to uger siden. En af de 15 overlevende røg i vandet uden vest.

Samtidig fortalte et vidne, at en opfordring fra faderen til den druknede Sara Mortensen var det, der fik skonnertens skipper, den omkomne Hans "Hibiscus" Jensen, til at tilkalde hjælp fra Søværnets Operative Kommando. Faderen talte med Sara, formodentlig i telefon, kort før forliset. De udsendte skibe reddede 15 af de unge besætningsmedlemmer på mellem 15 og 23 år.

Søfartsstyrelsen overvejer at få en forklaring fra faderen til den 18-årige Sara Mortensen.

Skibet utæt

Kalfatringen, tætningen mellem plankerne på det over 100 år gamle skib, er foreløbig den hovedmistænkte årsag til forliset, mener specialkonsulent i Søfartsstyrelsen Niels Mogensen som var udspørger ved retsmødet.

Formanden for foreningen til "Martha"s restaurering benyttede den anden søforklaring i sagen til at bede om at vidne igen og forsvare foreningens handlinger. Han ville tilføje noget, han havde glemt i farten ved retsmødet mandag i sidste uge, lige efter forliset.

Ifølge formanden, Mogens Brøchner-Nielsen, havde skibet en kraftig læk, efter at det kom fra Hobro Værft i 2000, altså for fire år siden. Medlemmer af foreningen udbedrede det selv og fik det kontrolleret af en sagkyndig i Hou. Men foreningen havde fundet savsmuld i maskinrummet, hvor den ikke selv havde arbejdet med træ og dermed ikke kunne have ansvar for affaldet, mente formanden. Netop snavs af den art tilstoppede pumperne på "Martha", da besætningen forsøgte at pumpe det indsivende vand ud.

Skibet forsvandt

Han ville ikke tage stilling til de beslutninger, som skipperen traf, inden han døde med redningsvest på inde i skibet sammen med den unge kvinde, som nervøst havde meldt sig til radiotjeneste i samme kahyt, hvor de havde kontakt med redningsbådene.

Et vidne hørte en radiosamtale, hvor et redningsskib foreslog skipperen, at begynde at få besætningen fra borde. Det blev ikke til noget.

Redningsfolk nåede at komme om bord, men skibet forsvandt pludseligt under dem, og to meter høje bølgerne skyllede de fleste af dem ud i mørket. De fandt sammen med råb, tove og redningsvestenes lys.

God stemning væk

Den ellers gode stemning på skibet var blevet noget forandret, da redningsfolkene inden forliset kom om bord og skulle tage kommandoen, fortalte et vidne.

- Folk blev mere utrygge, da de kom om bord, sagde vidnet Andreas Alleslev.

"Martha" sejlede fra Frederikshavn for at komme til Gilleleje. I første omgang ville skipper pumpe skibet tørt nok til at fortsætte til Gilleleje. Senere skiftede han mening og skiftede kurs mod Grenaa, lød det i retten.

Skibet sank 30 km fra kysten og blev hævet igen sidste weekend. Vand stod i stråler ud mellem plankerne, da skibet igen kom oven vande.