Gennem en ny videokampagne, der skal køre på det kinesiske sociale medie Sina Weibo med op mod en halv milliard registrerede brugere, vil Udvikling Fyn med Viktor Axelsen i hovedrollen trække flere kinesiske turister til Fyn.

En række korte film med den nykårede, fynske verdensmester i herresingle, Viktor Axelsen, i hovedrollen, optaget i Odense, skal lokke kinesiske turister til Fyn som led i en ny Kina-kampagne under Fyns kinesiske hashtag for H.C. Andersens hometown.

Det fortæller kommunikations- og eventchef ved Udvikling Fyn Rasmus Hessum, som påpeger, at kampagnen var planlagt, længe inden Viktor Axelsen vandt VM i Skotland i søndags.

- Men nu vil jeg mene, at kampagnen lige har fået 20 procent ekstra, så det er jo både dejligt og heldigt for os, at vi har en verdensmester fra Odense, som tilmed lige har krøllet Kinas to bedste bud på en verdensmester sammen, siger Rasmus Hessum.

At Viktor Axelsen nu kan kalde sig verdens bedste badmintonspiller, har imidlertid ikke været afgørende for kampagnen, tilføjer Rasmus Hessum.

- Vi lavede aftalen med Viktor, fordi han er vildt dygtig til kinesisk, hvilket har givet ham en enorm platform i Kina. Kineserne synes, at han er interessant, og så kan de lide hans rolige væsen og sympatiske tilgang til tingene.

Når ud til millioner

I praksis skal kampagnen foldes ud på et af Kinas største sociale medier, Sina Weibo, der kan sammenlignes med en cocktail af Twitter, Facebook, Instagram og Youtube - med op mod en halv millard registrerede brugere.

- Over sommeren er der lavet en række korte film, hvor Viktor bevæger sig rundt i Odense med en af vores kinesiske kolleger og snakker - på kinesisk - om, hvilke steder i byen, der er Viktors favoritter, og som er steder, vi gerne vil vise frem til kineserne, forklarer Rasmus Hessum.

Kampagnen skydes i gang sidst i næste uge og kører en måned frem mod blandt andet badmintonturneringen Denmark Open, der traditionen tro afvikles i Odense.

- Håbet er i den forbindelse, at kampagnen skaber opmærksomhed på Fyn som turismeattraktion og samtidig øger fokus på det her hashtag, Andersen's Hometown, som også gerne skal virke på længere sigt, siger Rasmus Hessum.

Udover videoerne med Viktor Axelsen som Fyn-ambassadør, følger også diverse konkurrencer, kineserne kan deltage i.

Effekten af kampagnen, der er produktet af et samarbejde mellem Udvikling Fyn, Destination Fyn Klyngen, Sport Event Fyn og Viktor Axelsen, forventes at kunne måles til oktober, når Denmark Open løber af stablen.

- Vi er sluppet billigt

Rasmus Hessum oplyser, at Udvikling Fyn har indgået en decideret sponsoraftale med Viktor Axelsen som ambassadør for kampagnen, der blandt andet indbefatter, at badmintonspilleren stiller op til diverse arrangementer.

Desuden har han under VM i Skotland, der blev afviklet i den forgangne uge, spillet med Andersen's Hometown-logoet på skulderen.

- Det er klart, at aftalen har kostet os nogle penge, men i forhold til Viktor Axelsens kinesiske markedsværdi, vil jeg mene, at vi er sluppet billigt, siger Rasmus Hessum, der ikke kan sætte eksakt tal på, hvad aftalen med Viktor Axelsen har kostet.

- Jeg vil dog skyde på, at Viktors store sponsoraftaler er en 10-15 gange mere værd, end det vi giver, siger Rasmus Hessum og påpeger:

- Desuden er der jo også lidt passion i det for Viktor, når Odense nu er hans hjemby. Samtidig er det en god mulighed for ham at få vist over for andre virksomheder, at han har et stort, kommercielt potentiale, blandt i kraft af hvor dygtig han er til at tale kinesisk.

Øverst i denne artikel kan du se en af de videoer, hvor Viktor Axelsen fører Odense frem på kinesisk.

  • Af: