Undervisningsminister: Læsning er skolens vigtigste opgave

Kurven for de danske elevers læseresultater har været stigende siden 1991, og i 2011 indtog Danmark en femteplads på den internationale rangliste. Nu er eleverne faldet til en 13.-plads.

Undervisningsminister: Læsning er skolens vigtigste opgave

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Der skal være fokus på skolens kerneopgave, siger undervisningsminister efter skuffende læseundersøgelse.

Det er afgørende, at folkeskolen leverer på skolens kerneopgave - nemlig læsning.

Det siger undervisningsminister Merete Riisager (LA), efter at en ny international læseundersøgelse har vist, at danske elever i 4. klasse nu læser dårligere, end før folkeskolereformen blev indført.

- Gør folkeskolen ikke det, så må vi tage det til efterretning og se den efter i sømmene, for at vi kan gøre det bedre, siger ministeren.

Kurven for de danske elevers læseresultater har været stigende siden 1991, og i 2011 indtog Danmark en femteplads på den internationale rangliste.

I 2016 er eleverne dog faldet til en 13.-plads og ligger nu for første gang lavere end de andre nordiske lande.

- Det er vigtigt, at vi ikke taber fokus på de allervigtigste opgaver i folkeskolen, når der kommer nye opgaver ind, siger Merete Riisager.

- Vi må sørge for, at skabe mere ro om lærernes opgave, og der er læsning nummer ét. Vi skal også kigge på de mange tiltag, der er blevet sat i søen omkring læsning. Måske er der noget, der har behov for at blive fornyet.

Enhedslistens undervisningsordfører, Jakob Sølvhøj, mener, at undersøgelsens resultat er en "fiasko for folkeskolereformen".

Så grelt mener undervisningsministeren dog ikke, at det står til.

- Det er lidt voldsomt at gribe til på baggrund af en undersøgelse. Men det er vigtigt at holde øje med, for det er et vigtigt parameter, siger hun.

Jakob Sølvhøj har på baggrund af undersøgelsen kaldt undervisningsminister Merete Riisager (LA) i samråd.

FAKTA: Skoleelever er blevet dårligere til at læse
Elever i 4.-klasse er blevet dårligere til at læse. Det viser en ny international læseundersøgelse.

* Kurven for de danske elevers læseresultater har været stigende siden 1991, og i 2011 indtog Danmark en femteplads på den internationale rangliste.

* I 2016 er eleverne dog faldet til en 13.-plads og ligger nu for første gang lavere end de andre nordiske lande.

* Undersøgelsen kendes under navnet PIRLS. Det står for Progress in International Reading Literacy Study og er en international undersøgelse af læsekompetence.

* I 2016 deltog 3508 danske 4.-klasseelever og 3600 3.-klasseelever fra 186 skoler samt disses forældre, lærere og skoleledere.

* Undersøgelsen blev gennemført i foråret 2016, cirka halvandet år efter skolereformen trådte i kraft.

* 54 lande har deltaget verden over.

* I Danmark foretages undersøgelsen af Nationalt Center for Skoleforskning ved DPU, Aarhus Universitet og finansieres af universitetet og Undervisningsministeriet.

Kilde: Nationalt Center for Skoleforskning ved DPU, Aarhus Universitet.

Undervisningsminister: Læsning er skolens vigtigste opgave

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce