Minister og lærerformand er positive over for forslag fra Socialdemokraterne
En forsøgsordning, som giver en række skoler mulighed for at ansætte undervisningsassistenter, er godt på vej.

I hvert fald vil Socialdemokraterne efter sommerferien fremføre idéen som et beslutningsforslag, og den får opbakning fra både undervisningsminister Bertel Haarder (V) og formanden for Danmarks Lærerforening (DLF), Anders Bondo Christensen.

Socialdemokraternes uddannelsesordfører, Christine Antorini, understreger, at der er tale om en ekstra ressource. Den pågældende skal typisk give en hånd med i situationer, hvor én eller flere urolige elever skaber problemer for undervisningen, ligesom børnene selv sakker agterud i klassen.

- Men der er tale om et supplement og derfor også om en ekstra udgift. Hvis vi nu lader 25 skoler køre det som et forsøg i tre år, vil det være rimeligt, at staten hjælper disse skoler i gang med økonomien, forklarer Antorini.

Når forsøgsperioden er forbi, mener hun, at det vil være muligt at aflæse positive konsekvenser.

- Forslaget er inspireret af den ordning, som de har i Finland. Med udgangspunkt i de finske erfaringer tror jeg, at vi kan reducere udgifterne til specialundervisning, der udgør en meget stor post på de danske skolebudgetter. Når en lærer kan få hjælp af en undervisningsassistent, vil det ofte være muligt at tage hånd om problemerne, før de vokser sig så store, at de på et tidspunkt kræver meget dyre tiltag, tilføjer Antorini.

Pædagogisk uddannelse

Hun forestiller sig, at en pædagogisk grunduddannelse bliver mindstekravet til de kommende undervisningsassistenter. De skal ikke forveksles med de pædagoger, der virker på en række skoler, primært i de mindste klasser, og oftest under betegnelsen skolepædagoger.

- I modsætning til skolepædagogerne udgør undervisningsassistenterne en fri ressource, der sættes ind efter behov, og de er ikke med til at planlægge undervisningen, siger Antorini.

Bertel Haarders begejstring for idéen kan bl.a. henføres til ministerens besøg på Nordvang Skolen ved Esbjerg kort før sommerferien. Skolen har i godt halvandet år haft en pædagog ansat, der reelt udfylder de samme opgaver, som Socialdemokraterne forestiller sig, at en undervisningsassistent skal kunne løse.

Supplement til læreren

- Det er vigtigt at understrege, at assistenten skal være et supplement, ikke en erstatning for læreren. Men assistenten kommer ind som en støtte, der i et vist omgang kan være med til at afhjælpe lærermanglen, når han eller hun bidrager til at løse særlige problemer. I nogle situationer måske også ved at træne og øve med eleverne inden for bestemte områder, siger Haarder.

Lærerforeningens formand, Anders Bondo, ser gerne en forsøgsordning med undervisningsassistenter.

- Så kan vi samle erfaringer og få sat noget forskning i gang. Vi skal udvikle vores egen måde at gøre tingene på, understreger han. (ritzau)