Til Sagen

Ann Elisabeth Knudsen, hjerneforsker og forfatter til blandt andet "Pæne piger og dumme drenge", fortæller, at børn opfører sig, som det forventes af dem.

Hvorfor taget drengene sig ikke bare sammen i skolen?

- Det kan de ikke nødvendigvis. Det handler om testosteron og det faktum, at der er halvandet år forskel i modenhed på drenge og piger, når de begynder i skolen. Piger er bedre til at koncentrere sig - også i længere tid - og til at lukke stimuli udefra væk. Drenge har brug for flere pauser og sceneskift.

Rosenthal-effekten

Den selvopfyldende profeti; det fænomen, at en persons forventninger til en andens præstationer har en tendens til at blive opfyldt.Undersøgelser har påvist, at for eksempel læreres positive eller negative forventninger (deres bias, forudindtagethed) over for de forskellige elever i en skoleklasse har indvirkning på elevernes præstationer uanset deres potentialer for at lære.

Kilde: Gyldendal "Den store danske"

- Der er også forskel på, hvad der motiverer dem. Drenge er gode til at have fokus på sagen og løse den, når de kan se belønningen. Pigerne gør tingene, fordi nogen gerne vil have det.

- Kønsforskelle er små, når de bliver født, derfor handler det også om forventninger og miljø. Drenge får skæld ud i skolen, og pigerne bliver brugt som social lim. Hjerner er plastiske. Når pigerne bliver sat mellem to drenge, der vil slås, for at holde styr på dem, så påvirker det, hvordan deres hjerne udvikler sig. Når drengene sidder ved siden af pigen, der hele tiden er en side foran i læsebogen, påvirker det også deres hjerner.

Hvorfor lærer forældre ikke deres drenge at sidde stille?

- Klassekvotienter er blevet store, det er svært for lærerne at nå alle.

- Der er også den selvforstærkende effekt. Får du gennem længere tid at vide, du er urolig, fortsætter det. De lever op til lærernes forventninger. Det kaldes Rosenthal-effekten.

- En anden sag er, at både pige- og drengeforældre godt må bede børnene om at anstrenge sig i skolen og selv bakke om skolen.

Er pigerne ikke bare bedre til at lære end drengene?

- Nej! Det handler om teknik og om, at der er forskel på, hvad der motiverer dem og på deres evne til at koncentrere sig.

Pigerne kan sidde stille og lytte. Drengene kan li at få kroppen med og at se, hvorfor de skal. Det med at "det bliver du glad for i 9. klasse", det dur ikke. Så længe lever jeg slet ikke, tænker drengene!

Hvem har ansvaret for, at drenge klarer sig bedre i skolen?

- Politikerne må holde op med at sige, at drenge skal sendes af sted, fordi de når en bestemt kronologisk alder. Det skal være muligt at sende dem af sted, når de er klar uden, det kræver en vurdering i skoleforvaltningen.

- Lærerne skal være mere opmærksomme på, at drenge og piger lærer på forskellige måder og undervise efter det. Man kunne ønske, at der var penge til at indrettet undervisningen, så den var mere egnet til drenge. De gider ikke skrive til en penneven i New Zealand, men de vil gerne lære engelsk vis computerspil, rollespil eller fantasilege.

- Forældrene skal også kræve af børnene, at de gør en indsats i skolen. Alt er ikke x-faktor og underholdning.

  • Jørgensen_Kristina_Lund_(2015)_15

    Af:

    Jeg har siden 2012 været uddannelsespolitisk journalist på Samfundsredaktionen med ansvar for at dække for uddannelse og dannelse af vores børn. Fra vuggestue til de højere læreranstalter. Jeg har været på Fyens Stiftstidende siden 2005 og har tidligere skrevet for weekendredaktionen, erhverv, web, og tillæg. Jeg bor i Odense og har tre børn.

Mere om emnet

Se alle
Før droppede han ud: Nu får han 12 for første gang

Før droppede han ud: Nu får han 12 for første gang

Politikere: Skolen skal skrues sammen, så drenge klarer sig bedre

Politikere: Skolen skal skrues sammen, så drenge klarer sig bedre

Uddannelse: Efter 12 forsøg fandt Henrik sin uddannelse

Uddannelse: Efter 12 forsøg fandt Henrik sin uddannelse