Ulykken som målestok


Ulykken som målestok

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Trafikpsykolog Thomas Troglauer forklarer, hvorfor bilister ikke kan holde fingrene fra telefonen

- Når folk ved, det er farligt at tale i telefon eller sms'e, når de kører bil, hvorfor gør de det så alligevel?

- Fordi de bruger ulykken som målestok. Deres erfaring siger dem, at det ikke plejer at gå galt, og jo mere, man kører bil og taler i telefon, uden at det går galt, jo mere tror man, at man kan finde ud af det.

- Og hvorfor kan man ikke det?

- Fordi vi har begrænsede ressourcer af opmærksomhed, og hvis vi f.eks taler i telefon på motorvejen, så konkurrerer mobiltelefonen med en opmærksomhed, vi skulle bruge tll at køre bil. Vi er ikke i stand til at være lige gode til begge dele.

- Har samtalens indhold betydning for opmærksomheden?

- Ja, det gælder både for samtaler i telefonen eller med passagerer. Når man kører bil, skal man bestræbe sig på at holde sig til de lette samtaler - man skal undgå samtaler, der er mentalt krævende eller som kræver mange overvejelser. Og så skal man køre et sted uden meget trafik, så er risikoen mindre. Hvis man altså skal snakke.

- Så forretningsmøder over telefonen er ikke smart, selv om telefonen er håndfri?

- Nej. Det er uhensigtmæssigt og får folk til at reagere langsommere. Det kan koste et sekund eller mere på reaktionstiden, og det er 30 meter, hvis man kører med 120 kilometer i timen. Det kan være forskellen på, om man når at bremse eller ej.

Ulykken som målestok

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce