Tre råd til mindre stressede medarbejdere: Planlæg mails og slut fem minutter før tid


Tre råd til mindre stressede medarbejdere: Planlæg mails og slut fem minutter før tid

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Du kender sikkert en, der har været stresset. Og det er noget, du som leder kan få til at ændre sig ved at benytte mindfulness-ledelse. Det giver Rasmus Hougaard, ekspert i mindfulness, her tre konkrete råd til, hvordan ledere/organisationer kan gøre. E-mails og pauser er afgørende faktorer.

1. Træning til sindet
Selv træner Rasmus Hougaard mindfulness minimum 45 minutter hver morgen. Og 10 minutter inden sengetid. Foto: Nils Svalebøg

Det er nødvendigt at tilbyde mindfulness-træning, der er virksomhedsorienteret.

- Det skal jeg selvfølgelig sige, men det er faktisk afgørende, viser forskning. Hvis du træner din hjerne i at fokusere på en ting, bliver den indstillet til ikke at blive distraheret. Omvendt hvis du ikke gør, er din hjerne indstillet til let at blive distraheret, siger Rasmus Hougaard.

Når han kommer rundt for at holde foredrag om mindfulness-ledelse, lærer han deltagerne, hvordan hjernen kan trænes med mindfulness.

- Luk øjnene. Træk vejret ind og ud. Og tæl inde i dig selv efter hver udånding. Sådan fortsætter du op til 10 og begynder forfra efter det tocifrede tal, siger han.

2. Diskuter jeres arbejdskultur

Det er ikke uden betydning, hvordan man håndterer mails og møder. Struktur og planlægning er vigtig.

- Det er afgørende, hvordan vi e-mailer sammen. Hvor mange vi sender, og hvornår vi sender dem. Vores forskning viser, at 40 procent af e-mails kan skæres fra uden betydning. For nogle er det to til tre timers arbejde om dagen, siger Rasmus Hougaard.

Det er også vigtigt at diskutere, hvordan møder finder sted. Man skal skabe en mødekultur, hvor telefoner ikke er med. Man skal mødes til tiden og have en klar agenda. Og så skal man smutte før tid. Minimum fem minutter før. Det er i hvert fald formlen ifølge Rasmus Hougaard.

- Så har folk mulighed for at komme ned igen inden næste møde. Da Carlsberg implementerede det, fandt de ud af, at de kunne skære 35 procent af den tid, folk brugte i møder. Simple ting sparer mange mandetimer, siger han.

3. Pauser - uden Facebook

Det kommer næppe som en overraskelse for de fleste, men pauser er et vigtigt nøgleord i modarbejdelsen af stress. Det gælder ikke kun lange pauser. Ligesom det heller ikke gælder pauser, hvor tiden går med at tjekke op på ekskærestens nye flirt eller chefens mail med en ny opgave.

- Ansatte skal have mulighed for reelle pauser til hjernen. Tid, hvor de ikke er på Facebook eller engageret i samtaler. Det behøver ikke at være mere end et til fem minutter, men det skal være flere gange om dagen. Hjernen får virkelig et boost hver gang. Man får større glæde og overskud. Pauser er en dybt overset ting nu om dage, siger Rasmus Hougaard.

Tre råd til mindre stressede medarbejdere: Planlæg mails og slut fem minutter før tid

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce