Transport-ordførere inviteret til Vestfyn: Kom og se konsekvenser af jernbane

Forligspartierne bag Togfonden vil udbygge den fynske jernbane for at få togene hurtigere over øen. Politikerne i Middelfart inviterer nu politikerne fra Christiansborg til Fyn for at se konsekvenserne af den linjeføring for den nye vestfynske jernbane, som er blevet anbefalet.

Transport-ordførere inviteret til Vestfyn: Kom og se konsekvenser af jernbane

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Borgmesteren i Middelfart Kommune inviterer nu partiernes transportordførere til kommunen, så de ved selvsyn kan se, hvordan en ny jernbane vil ødelægge bolig- og erhvervsområder, hvis anbefalet linjeføring vælges.

Tænk jer nu om, før I beslutter, hvor den nye 35 kilometer lange vestfynske jernbane skal skære gennem landskabet. Det er et anlægsprojekt, der skal fungere de næste måske 200 år og har meget stor betydning for bosætning og udvikling af erhvervslivet.

Sådan er beskeden fra borgmester Steen Dahlstrøm (S) til Folketinget. Han inviterer derfor partiernes transportordførere til en rundtur i det vestfynske, så de kan se, hvilke konsekvenser valget af linjeføring vil få.

Samtidig beder han om, at en delegation fra byrådet kan få foretræde for alle politikerne i Transportudvalget på Christiansborg, så de også kan høre argumenterne for byrådets foretrukne linjeføring. Konkret tilbyder han at møde op til udvalgets møde 9. februar eller 9. marts.

Tre linjeføringer af jernbanen er i spil, og kort før jul anbefalede fagfolkene fra Vejdirektoratet linjeføringen syd for motorvejen. Det skete ikke mindst med begrundelse i prisen på 4,1 milliard kroner, der er 400 millioner billigere end linjeføringen nord for motorvejen.

Den linjeføring, som Middelfart Byråd ønsker og som på den lange bane også er den samfundsøkonomisk bedste, argumenterer Steen Dahlstrøm.

Den sydlige linjeføring løber nemlig gennem et erhvervsområde i Ejby og vil også bremse bosætning og erhvervsliv i Nr. Aaby, påpeger borgmesteren i et brev til transportordførerne. Hæv nu blikket og se på helheden, opfordrer han.

"Det her er et kæmpe projekt til noget over fire milliarder kroner. Det bør være muligt at finde de 100 millioner, der skal til for at lave en linjeføring, der er så skånsom som muligt over for både borgere og erhvervsliv", Karsten Hønge transportordfører, SF
Tre linjeføringer i spil
Den nye jernbane er 35 km lang og skal løbe tæt på motorvejen mellem Blommenslyst og Kauslunde. Den vil forkorte køreafstanden for tog med cirka fire kilometer i forhold til i dag og anlægges, så togene kan køre 250 km/t på strækningen.Tre linjeføringer har været lagt frem på en række borgermøder og kommenteret i høringssvar. En linjeføring nord for motorvejen vil koste godt 4,5 milliarder kroner, en kombilinje vil koste 4,4 milliarder og og en sydlig linje 4,1 milliarder kroner.Vejdirektoratet anbefaler den sydlige linjeføring. Det sker med henvisning til prisen. I anbefalingen står: De forskelle, der måtte være mellem de tre løsninger i forhold til erhvervsarealer, nærhed til landsbysamfund og naturforhold, opvejer ikke meromkostning ved kombilinjen og forslag nord.Socialdemokratiet, SF, De Radikale, Enhedslisten og Dansk Folkeparti står bag Togfonden, som den nye jernbane er en del af. Transportminister Ole Birk Olesen vil i foråret indkalde partierne til nærmere drøftelser om udmøntningen af Togfonden. Forligspartierne er tidligere blevet enige om en anlægsperiode for den vestfynske jernbane fra 2020-2026.

 

Tag hensyn til bro

Steen Dahlstrøm peger på, at den nordlige linjeføring også langt er at foretrække i forhold til en ny tredje Lillebæltsbro, som også skal have jernbaneskinner, mener han.

- Den gamle Lillebæltsbro kan ikke blive ved med at holde til de tunge tog, siger han.

Ved at vælge den nordlige linjeføring kan spares en jernbanekrydsning af motorvejen til adskillige hundrede millioner kroner, påpeger borgmesteren.

Han erkender, at en ny jernbane nord for motorvejen også vil genere beboere.

- Der kan ikke anlægges en jernbane uden, det vil berøre nogen. Alligevel støtter vi varmt jernbanen, fordi den vil gavne hele den fynske udvikling, siger Steen Dahlstrøm.

Kun SF afklaret

Dansk Folkepartis transportordfører Kim Christiansen ønsker ikke at kommentere henvendelsen fra Middelfart Byråd, men siger dog:

- Vi lytter til alle gode indspark, og mange hensyn skal vejes op mod hinanden, siger han.

Hos Socialdemokratiet mener transportordfører Rasmus Prehn også, at det er for tidligt at komme med konkrete udspil.

- Der er mange forskellige interesser, der spiller ind. Så selv om Steen Dahlstrøm kan have super gode pointer, så er der formentligt også nogle interesser den modsatte vej. Vi er også nødt til at kigge på økonomi, så der er ingen nemme løsninger, siger han.

SF, som også er med i forligskredsen bag Togfonden, har dog allerede taget stilling og peger på den nordlige linjeføring.

- Det her er et kæmpe projekt til noget over fire milliarder kroner. Det bør være muligt at finde de 400 millioner, der skal til for at lave en linjeføring, der er så skånsom som muligt over for både borgere og erhvervsliv, siger SFs transportordfører Karsten Hønge.

Transport-ordførere inviteret til Vestfyn: Kom og se konsekvenser af jernbane

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce