BILBRAND: Bilister brugte nødspor for bedre at kunne se, hvad der var sket
Først ved godt 18-tiden i går - knap fire timer efter en trafikulykke på den nye Lillebæltsbro - kunne vagthavende hos Middelfart Politi - Carsten Rehr melde om et nogenlunde normalt trafikbillede i Lillebælts-området.

Ved ulykken, der skete tæt på brotårnet i den vestgående kørebanes midterspor, kørte en lastbil op bagi en anden lastbil og brød i brand.

Den brændende lastbil blev herefter påkørt bagfra af en personbil med fem personer i. De måtte alle køres fra broen i ambulancer.

De fire kunne behandles på skadestuen, mens en blev kørt til Odense Universitetshospital til observation for kvæstelser i underlivet.

Broens vestgående kørebane blev afspærret under redningsarbejdet, og meget hurtigt ophobede der sig en kø, der på et tidspunkt strakte sig over mere end 15 kilometer til afkørslerne ved Ejby.

Her kunne man endnu ved 16- tiden se ventende bilister og deres passagerer, hvoraf nogle forlystede sig med boldspil i rabatten.

Men med den lange kø alene var problemerne ikke overstået, for over radioen blev trafikken anmodet om at benytte den gamle hovedvej og bro, som imidlertid også kun er farbar i et lysreguleret spor på grund af malerarbejde.

Assistance

Middelfart Politi havde med assistance fra Fredericia Politi 12 mand på opgaven med at afspærre på uheldsstedet og regulere trafik i hele området, men alligevel gik det helt galt.

Brovejen gennem Middelfart lukkede pludselig som en prop, og på et tidspunkt ringede en bilist fra Kongebrovejen, hvor han havde holdt i 50 minutter, for at høre, hvornår der kunne tænkes at være hul igennem.

Bedre blev det ikke af, at der netop på det tidspunkt var en mejetærsker og en bus på vej i hver sin retning, som mødtes på den gamle - meget smalle - bro.

At der således var hindringer i trafikken med en kun delvist åbnet motorvejsbro, hvor asfalten måtte repareres på grund af den voldsomme bilbrand, og en halvt farbar gammel bro, fik problemerne til at forplante sig til det øvrige vejnet i Middelfart.

Her var det specielt i rundkørslerne, det kneb med at få trafikken til at glide.

I forbindelse med selve ulykken på broen kommer der et klagesuk fra den vagthavende indsatsleder, Per Møller Jensen, over den opførsel, nogle af bilisterne udviser.

- Da jeg kom kørende op mod ulykkesstedet, havde to bilister allerede manøvret sig ud i nødsporet for bedre at kunne se. De lærer det åbenbart aldrig, at der skal man holde sig fra, hvis man ikke selv er nødstedt, siger Per Møller Jensen.

Han fik dem dog hurtigt gjort forståeligt, at de skulle se at komme væk, så slukningskøretøjer og ambulancer kunne komme til.
  • fyens.dk