Trafikforsker om Kattegat-bro: Godt for fynsk erhvervsliv - men der kan komme en regning

Trafikforsker ved DTU Mogens Fosgerau mener, at en Kattegatbro vil være decideret godt for fynsk erhvervsliv. Arkivfoto

Trafikforsker om Kattegat-bro: Godt for fynsk erhvervsliv - men der kan komme en regning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Selvom en bro over Kattegat vil rykke cirka 37 procent af bilisterne væk fra Storebæltsbroen, vil etableringen af Kattegat-forbindelsen være godt for fynsk erhvervsliv. Det mener trafikforsker Mogens Fosgerau.

Diskussionen om en Kattegat-forbindelse er igen dukket op til overfladen på baggrund af en ny rapport og nye tal fra Transportministeriet. Sidst, der var tale om en bro over Kattegat, var det både en bil- og togforbindelse. Nu er der i stedet tale om en bro udelukkende for biler. Det har nedbragt prisen fra over 100 milliarder kroner til anslået 54 milliarder kroner.

Trafikforsker ved DTU, Danmarks Tekniske Universitet, Mogens Fosgerau mener, en Kattegat-forbindelse ikke vil påvirke Fyns erhvervsliv negativt. Selvom den naturligt vil lede bilister væk fra Fynske Motorvej.

- Det vil trække trafik væk fra Storebæltsbroen. Men der er jo tale om, at der er trængselsproblemer på motorvejene over Fyn, så det vil blive reduceret, forklarer trafikforskeren.

Ifølge en analyse fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriet vil antallet af bilister over Storebæltsbroen blive reduceret med 37 procent, hvis en bro over Kattegat bliver en realitet.

- Det er jo faktisk godt, og det betyder ikke noget for fynsk erhvervsliv - måske bliver det mest bare en lettelse. Der kan blive noget mindre salg hos motorvejscaféerne, men det er også det eneste, siger Mogens Fosgerau.

Beregningen er dog lavet, inden regeringen og Dansk Folkeparti i efteråret besluttede at nedsætte taksten over Storebælt. Faldet på 37 procent tager derfor ikke hensyn til den stigende trafik over Storebælt som følge af nedsættelsen.

Tilgængelighed vigtigst

Ifølge trafikforskeren er det vigtigste for fynsk erhvervsliv tilgængeligheden.

- Både virksomheder, som ligger på Fyn, og almindelige fynboer vil bare gerne let kunne komme frem og tilbage. Og det vil man kunne, hvis trængslen bliver lettet, siger han.

Han understreger, at hvis en Kattegat-forbindelse er noget for Fyn, så er det i hvert fald godt og ikke dårligt. Netop fordi det er tilgængeligheden, man lever af, siger Mogens Fosgerau.

- Og det kan jo tilmed være, at man kan aflyse nogle motorvejsudvidelser på og omkring Fyn.

En enkelt ulempe

Der er dog en ting, som kan være en ulempe for fynboerne.

- Det er taksten på Storebælt. Med denne diskussion om en bro over Kattegat bliver taksten på Storebælt pludselig ekstra vigtig, forklarer trafikforskeren.

Hvis man med Kattegat-forbindelsen fjerner en del bilister fra Storebælt, vil det tage længere tid at få betalt restgælden for Storebælt, siger han.

- Der kan komme yderligere binding på betalingen af Storebæltsbroen. Fynboerne kan risikere at skulle betale en høj pris for at komme til Sjælland i længere tid, end de har skullet, hvis man ikke byggede en bro over Kattegat, forklarer Mogens Fosgerau.

Trafikforsker om Kattegat-bro: Godt for fynsk erhvervsliv - men der kan komme en regning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce