Trafikaftale: Tre spor nu - men først køreklar om fire år

Erfaringerne med anlæg af det tredje spor mellem Middelfart og Nr. Aaby får Vejdirektoratet til at skønne, at det tager mindst fire år at udvide med et ekstra spor frem til Odense Vest. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen.

Trafikaftale: Tre spor nu - men først køreklar om fire år

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Vejdirektoratet forventer, at der vil gå mindst fire år, før det tredje spor på Fynske Motorvej kan tages i brug

Områdechef i Vejdirektoratet Søren Andersen vurderer, at der vil gå mindst fire år fra politisk beslutning til indvielse af det tredje spor på Fynske Motorvej.

Hvad sker, når I i Vejdirektoratet får officiel besked fra Christiansborg om, at det tredje spor på Fynske Motorvej skal anlægges mellem Nr. Aaby og Odense Vest?

- Det store forberedende planarbejde er gjort, da der er lavet VVM-undersøgelse af virkninger på miljøet, og anlægsloven er vedtaget (2007, red.). Vi skal dog gennemgå, om der er forhold, der har ændret sig. Det er vi allerede så småt begyndt at se på efter at have læst om aftalen i pressen.

Og hvad derefter?

- Når vi får at vide, at vi skal gå i gang, og der er sat penge af på finansloven (vedtages i december, red.), så vil vi gå i gang med vores detailprojektering, få lavet udbudsmateriale til entreprenører og få tegnet de mere detaljerede streger. Herefter kan vi via ekspropriationskommissionen gå ud og købe den jord, der skal bruges.

Hvornår begynder I at opkøbe ejendomme og jord?

- Da vi anlagde det tredje spor mellem Middelfart og Nr. Aaby, gik der cirka to år fra hele processen begyndte, og til gravemaskinerne gik i gang. Først går et lille års tid med at lave materiale til folk, og derefter et lille års tid med at opkøbe jord. Ekspropriationsprocessen tager noget tid, fordi folk skal høres, og der skal være forretninger.

Hvor mange ejendomme vil blive berørt på de cirka 20 kilometer, hvor der skal anlægges et ekstra spor?

- Det kan jeg ikke svare på nu.

Når I har sikret jer den fornødne jord, og gravemaskinerne kan gå i gang med selve arbejdet, hvor lang tid vil der så gå, før vi kan køre på det nye spor?

- Ved første etape mellem Middelfart og Nr. Aaby tog selv anlægget cirka to år, så sammenlagt tog hele processen fire år. Vi gik i gang sidst i 2012, og åbnede det tredje spor sidst i 2014.

Hvordan vil bilisterne bliver berørt af anlægsarbejdet?

- Vi vil samle al trafikken i begge retninger i den ene side af motorvejen, så entreprenørerne kan arbejde i fred i den anden side. Det har vi gode erfaringer med. Og hastighedsgrænsen vil formentlig blive sat ned til 80 km.

Så hvornår er det tredje spor køreklar mellem Nr. Aaby og Odense Vest?

- Jeg forventer om 4-5 år.

Togfondspartierne vil anlægge en ny vestfynsk jernbane tæt på motorvejen fra 2020-2026, så der vil komme to parallelle forløb. Hvis det bliver en realitet, hvad vil det betyde?

- Det skal vi selvfølgelig tage højde for.

Hvad vil det betyde for prisen, når to så store anlæg skal foregå næsten samtidig?

- Selvfølgelig vil altid være risiko for, at prisen sættes i vejret, men omvendt ser det ud til nu, at der er kapacitet i markedet.

Trafikaftale: Tre spor nu - men først køreklar om fire år

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce