SØFORKLARING: "Marthas" forlis kan skyldes manglende erfaring og at skibet tog vand ind allerede ved afsejlingen
Selve redningsaktionen ved forliset af skonnerten "Martha" natten til søndag ud for Grenaa kan have skubbet til, at skibet sank så pludseligt, hvorved to mennesker omkom. Det fremgik af vidneudsagn i går ved en søforklaring i Vejle.

Her fortalte en redningsmand desuden, at besætningen med de mange unge måske ikke havde den nødvendige erfaring. Besætningen havde også fortalt ham, at skibet tog vand ind allerede fra afgangen fra Frederikshavn lørdag eftermiddag.

Et bovspryd blev repareret i Frederikshavn, og det kan have forbindelse med, at skibet blev utæt, sagde et af besætningsmedlemmerne i retten, hvor der blev holdt søforklaring i et tæt pakket retslokale.

Ifølge et andet besætningsmedlem, styrmanden, blev situationen muligvis forværret, da skibet måtte stoppe for at få redningsfolk og nye pumper om bord. Da kom skibet til at ligge med den "forkerte" side i forhold til bølgerne og en toiletventil, som muligvis var glemt åben til havet i forvirringen. Skibets egne pumper var sat ud.

Ingen fast plan

Søforklaringen afslørede også, at der ikke var nogen fast plan for, hvem der skulle gøre hvad i sådan en situation, som tilsyneladende meget pludseligt udviklede sig hurtigere, end den omkomne skipper havde forudset. Der blev talt om bugsere skibet i havn kun to minutter inden, det sank, fortalte en af redningsfolkene.

To af de unge besætningsmedlemmer fortalte roligt, men intenst om den dramatiske nat, hvor de 17 besætningsmedlemmer i hårdt vejr kæmpede med defekte pumper og spande for at holde vandstanden så lavt som mulig i skibet. Først flød deres bagage i vand under dæk. Til sidst blev de selv væltet ud i de to meter høje bølger.

Finger i pumpen

Styrmanden, Anders Andersen, fortalte, at han en tid havde held til at reparere en af pumperne ved at stikke sin egen finger ind i den. Men pumperne blev hele tiden stoppet af forskellig slags skidt.

Anders Andersen var gået ned for at rense en pumpe i maskinrummet, da han kom i tanke om toiletventilen og gik op for vise redningsfolkene, hvor den var. Det blev hans redning fra at blive fanget under dæk.

- Lige da jeg kommer op, krænger "Martha", fortalte han. Styrmanden faldt i vandet og svømmede væk for at undgå wirer fra skibet.

- Et lille minut senere lå alle i vandet, fortalte han.

Han råbte til de andre, at de skulle tænde lyset på deres redningsveste. Efterhånden blev 15 af de 17 samlet op i redningsflåderne og senere ført over i redningsbåde, som var ankommet fra Anholt og Grenaa. I redningsbådene holdt de mandtal og fandt ud af, at to manglede.

Redningsmand Niels Villum røg selv i vandet, da skibet krængede.

- Jeg sprang ud mellem masterne, fortalte han i retten. Inden da havde han nået at undre sig over, hvorfor alle søventiler ikke var lukket på et skib, der tog så meget vand ind. Han undrede sig også over, at besætningen ikke havde redningsveste på, da han steg om bord.

- Men der var en tryg stemning, og besætningen var en god hjælp. En pige gik rundt og insisterede på, at alle tog redningsvest på, fortalte Niels Villum.

Uerfaren besætning

Redningsmanden hørte fra besætningen, at den var uerfaren, og at det derfor ville tage lang tid at tage storsejlet ned, sådan som redningsmandskabet bad om, da de nåede frem til skibet og ville have det stoppet, så redningsfolkene kunne komme om bord med pumper.

Formanden for foreningen til restaurering af det gamle træskib, Mogens Brøchner-Nielsen, forsikrede i retten, at skibet var i absolut bedste stand og besætningen absolut tilstrækkeligt uddannet. To besætningsmedlemmer var uddannet som yachtskippere, mens fire andre havde duelighedsbevis.

Forliset kostede livet for den 18-årige Sara Oksbjerre Mortensen og den 58-årige lærer og skipper Hans Jensen, kaldet "Hibiscus". De stod nede i skibet med redningsveste på, da det pludseligt krængede voldsomt og derefter gik ned. Den unge pige var formodenligt gået ned i skibet i forbindelse med, at hun havde radiovagt. Styrmanden formodede, at skipperen var gået under dæk for at læse søkort og regne ud, hvor langt der var til Grenaa.

Opklaringschef Lars Nielsen, Søfartsstyrelsen, stod for afhøringen af vidnerne. Afhøringen fortsætter den 22. juli. Om to-tre måneder vil opklaringsenheden i Søfartsstyrelsen være færdig med en rapport, som skal forsøge at klarlægge den tekniske årsag til forliset. Den juridiske afdeling i Søfartsstyrelsen skal afgøre, om den vil indstille til politiet, at det tager sagen op.