Telefoner kimer konstant

Visitationskontoret, som dirigerer patienter rundt mellem landets sygehuse, oplever stor travlhed i forbindelse med konflikten blandt landtes sygeplejersker. Tina Overgaard Lundsgaard og Liselotte Muus tager sig af de mange sager fra et kontor i Region Syddanmarks hovedsæde i Vejle.
Foto: Peter Leth-Larsen/Fyens Stiftstidende

Telefoner kimer konstant

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Syv sygeplejersker i visitationen hos Region Syddanmark har usædvanlig travlt på grund af konflikten

Telefonerne åbner klokken 10.00. Få minutter senere er der ventetid på et kvarter, og køen vokser støt i løbet af dagen. Omkring klokken 11.00 skal man sidde ved telefonen i 44 minutter for at komme i kontakt med en sygeplejerske.

Dem er der syv af hos den regionale visitation under Region Syddanmark. Deres opgave er at hjælpe patienter, som vil benytte sig af det frie sygehusvalg, og konflikten mellem Sundhedskartellet og Danske Regioner har fået efterspørgslen til at eksplodere.

5000 henvendelser

Siden den 16. april har visitatorerne modtaget flere end 5000 henvendelser fra patienter.

Det er cirka tre gange så mange som normalt, så visitatorerne har travlt. Rigtig travlt.

- Stemningen er vendt i løbet af perioden. I begyndelsen var folk meget overbærende, men som tiden går, glemmer de, at der er strejke. Men det er jo lige her, at konflikten er synlig, siger visitator Elsebeth Østergaard.

Sammen med kollegerne sidder hun ved telefonen i to en halv time om dagen. Herefter skal der træffes aftaler mellem sygehusene og de private hospitaler.

Normalt kan visitatorerne snildt sidde dobbelt så lang tid ved telefonerne og samtidig klare en del af papirarbejdet. Men sådan er det ikke længere. Telefonerne kimer konstant, mens køen bare vokser og vokser.

Brandslukning

- Det har været alt andet end sjovt, for det her er virkelig brandslukning. De første fire uger af konflikten prøvede vi at holde stakken med sager i bund og rydde skrivebordet hver dag, siger Elsebeth Østergaard.

I dag skal hun være glad, hvis stakken overhovedet er blevet mindre, mens hun har været på arbejde.

- Vi kan ikke undgå at være påvirkede af arbejdspresset. Normalt sætter vi en ære i at have ryddet bordet, når vi går hjem.

- Og det kan ikke lade sig gøre, som situationen er nu. Så det har vi det ikke godt med, siger afdelingschef Anne Sofie Bille.

Men med flere end 60.000 aflyste operationer på de offentlige sygehuse i Region Syddanmark, er der ingen udsigt til at arbejdspresset letter foreløbig.

- Det her vil mindst vare et år ud i fremtiden.

- For så længe det offentlige sygehusvæsen har ventetid, så har vi også travlt, siger afdelingschefen.

Derfor er hun i gang med at finde nye folk. I øjeblikket er Anne Sofie Bille på udkig efter sygeplejersker til to fuldtidsstillinger.

Men på sigt er behovet nærmere fem nye sygeplejersker, skønner hun.

Alle kneb prøves

Travlheden smitter også af på medarbejderne i receptionen hos Region Syddanmark. En del patienter forsøger at springe ventetiden over ved at ringe direkte til hovednummeret i håb om at kunne liste sig uden om køen. Og alle kneb prøves.

Da receptionisten venligt beder en herre om at ringe på visitationskontorets nummer, skifter henvendelsen pludselig karakter. Nu er der ikke tale om en forespørgsel, men derimod om en klage. Den manøvre har pigerne i omstillingen prøvet før, og det lykkedes ikke at springe køen over.

Sidst på dagen er ventetiden oppe på en time.

Telefoner kimer konstant

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce