Tal stiger og stiger: Trafikken på de fynske motorveje når nye højder

Trafikken over Fyn er steget voldsomt siden 2010, og tallene fra 2017 viser, at trængslen ligesom bilparken bliver større og større.

Tal stiger og stiger: Trafikken på de fynske motorveje når nye højder

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Også i 2017 steg trafikken på både Fynske Motorvej og Svendborgmotorvejen. Det viser nye tal fra Vejdirektoratet.

Trafikken på de fynske motorveje bliver mere og mere tæt. Det viser nye tal fra Vejdirektoratet.

I 2017 steg trafikken på E20 med 2,1% - målt ved Lillebælt - og på Svendborgmotorvejen var stigningen endnu større, nemlig 3,2% (målt ved Ringe). Dermed cementerer 2017 de seneste års udvikling og den udvikling, som også kendetegner trafikken på de øvrige af landets motorveje.

Siden 2010 er trafikken på E20 steget med 25 procent - fra knap 60.000 biler i døgnet i 2010 - til knap 75.000 biler i døgnet i 2017. På Svendborgmotorvejen er udviklingen steget med 31 procent - i 2010 kørte der godt 24.000 biler i døgnet på strækningen, mens tallet i 2017 var knap 32.000 biler. På landsbasis er trafikken på motorvejsnettet de senest syv år steget med mere end 30 procent.

- Der er ingen tvivl om, at danskerne kører mere på motorvejen end nogensinde før. Det viser tallene klart, og denne tendens slår også igennem på Fyn, siger Nils Tørsløv, trafikdirektør i Vejdirektoratet.

Myldretiden

Årsagerne til trafik-tætheden er flere, men har i den grad bund i opsvinget og i et stigende privatforbrug. Bilsalget går forrygende, beskæftigelsen er steget, og det er privatforbruget også. Samtidigt viser målinger, at åbninger af nye motorvejsstrækninger flytter trafikken fra de mindre veje.

- Vi kan se, at trafikanterne vælger motorvejene, når de kan. Det er godt for trafiksikkerheden, eftersom motorvejene er de mest sikre veje at køre på, men det giver os udfordringer med at håndtere den voksende trafik, siger Nils Tørsløv, der bemærker, at flere motorveje nærmer sig deres grænse for, hvad de kan klare.

En af de største hovedbrud i Vejdirektoratet er, at trafikken ikke bliver spredt ud over hele døgnet, men klumper sammen i myldretiden.

- Konsekvensen er, at vi får mere uforudsigelige rejsetider i spidsbelastnings-tidspunkterne om morgenen og om eftermiddagen - simpelt hen fordi der kun skal ganske små forstyrrelser til at skabe køer og sætte trafikken i stå i lang tid, fastslår trafikdirektøren.

I 2017 kørte trafikanterne 31 procent flere kilometer på de danske motorveje, end de gjorde i 2010.

Tal stiger og stiger: Trafikken på de fynske motorveje når nye højder

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce