Af Bjarke Vestesen

bve@fyens.dk

FRA NÆSTE UGE bliver der sort skærm hos titusindvis af satellit-tv-pirater, der kigger gratis og dermed ulovligt med på TV3, filmkanaler, sport og Disney Channel.

Viasat, en af de danske udbydere af satellit-tv, skifter kodningssystem, og dermed sættes et effektivt stop for piratkort.

Men skulle pirat-tv-seerne få lyst til at betale for de mange fjernsynskanaler, skal de væbne sig med tålmodighed.

VIASAT HAR TIDLIGERE haft et tvivlsomt ry for, at det er svært at ringe til dem. Og det er ikke blevet meget bedre.

Flere gange har der sidst på eftermiddagen været ventetid på op til 50 minutter for at komme igennem til en konsulent.

- Før for omkodningen havde vi ventet, at hvert opkald ville tage fire et halvt minut, og at der ville komme 10.000 af dem. Så steg gennemsnitsopkaldet til 12 minutter, og så kunne vi ikke følge med, siger informationschef i Viasat, Niels Jørgen Langkilde.

Den administrerende direktør i Viasat, Kim Poder, siger, at der ved specielle tilfælde har været lang ventetid for at komme igennem til en tekniker, men at gennemsnitsventetiden i går var 30 sekunder.

I DISSE TIDER med elektronisk post kunne man forvente, at man kunne sende en e-mail i stedet. Det kan man også - men ikke til Viasat.

- Hvis man sender en e-mail, forventer man et svar inden for ekstrem kort tid. Vi vil først tage e-mails ind, når vi er helt sikre på, at vi kan yde folk den service. Indtil videre har vi valgt at øge åbningstiderne i kundeservice til også at omfatte weekenden, siger Kim Poder.