Det vil gavne samfundsøkonomien, hvis det bliver næsten gratis at køre over Storebælt, konkluderer tænketank i ny analyse.

Fem kroner. Så lav bør taksten være på Storebæltsbroen, hvis der skal tages hensyn til samfundsøkonomien. Det konkluderer den uafhængige tænketank Kraka i en ny analyse, der kommer i kølvandet af Venstres forslag, om at det skal være billigere at pendle over broen.

- Forslaget er et skridt i den rigtige retning, men det er gratis at køre på andre broer og veje i Danmark, og det er forvridende og uheldigt et enkelt sted at opkræve afgift. Det skader samfundsøkonomien, siger vicedirektør i Kraka, Jens Hauch, i dagens udgave af Fyens Stiftstidende.

Han erkender, at der fortsat er en gæld på 24 milliarder på Storebæltsbroen.

- Men det giver mere mening , at alle er med til at betale for broen via skatten eller momsen. Den nuværende afgift giver dyrere varer, rammer pendlingen og modvirker, at virksomhederne kan få de medarbejdere, der passer bedst til lige præcis den virksomhed, siger Jens Hauch.

Han kalder det helt skævt, at afgiften på broen også bruges til at betale for anden infrastruktur i Danmark. Ni milliarder trækkes på den måde ud af broen frem mod 2021.

Vicedirektøren erkender, at det kan giver trængselsproblemer, hvis broen gøres næsten gratis.

- Og i givet fald må afgiften sættes op, siger han.

I analysen fra Kraka anbefales netop, at vejafgifter bruges til at undgå køproblemer og negative virkninger på miljøet.

Professor i transportøkonomi Mogens Fosgerau fra DTU bakker op om konklusionerne i Krakas analyse.

- Hvis du vil have den mest effektive samfundsøkonomi ud af broen, så skal brugerbetalingen i praksis væk på Storebæltsforbindelsen, siger han.

  • Bakkær_Birgit_(2015)_002

    Af:

    Politisk journalist samfundsredaktionen. Udover politik allround har jeg særligt fokus på de fynske kommuner, trafikpolitik og kirkeforhold og har stået bag kampagner som "Fyn under forvandling", "Velfærd-hvad vil du ofre?", den fynske kirkegang, demokratikampagnen "Fyn for folket", "Ved vejkanten" og kampagne om broafgiften på Storebælt. Baggrund: Jeg har været lokalredaktør på Fyns Amts Avis i Ringe, siden lokalredaktør Midtfyns-redaktionen Fyens Stiftstidende og siden 2010 samfundsredaktionen Fyens Stiftstidende.

  • Journalist portræt

    Af:

    ”Nyheder er oplysninger, nogen ønsker at undertrykke. Alt andet er reklame” (Alfred H. Nortcliffe) Primært fokusområde er undersøgende, afdækkende og kritisk nyhedsjournalistik indenfor sygehus- og sundhedssektoren. Tidligere reporter, nyhedsredaktør og redaktionsleder. Bosat i Odense, gift og far til tre.

Mere om emnet

Se alle
7
Løkke på broen: Vi skal have flere pendlere

Løkke på broen: Vi skal have flere pendlere

70
Brev fra minister: I får ingen gratis bro

Brev fra minister: I får ingen gratis bro

Rabat på broafgift: Anlægsgartner jubler - det giver Fyn en fordel

Rabat på broafgift: Anlægsgartner jubler - det giver Fyn en fordel