SAS og netbutikker lider milliontab på personer, der målrettet bruger nettet til svindel.
Svindel på internettet koster hvert år SAS millioner af kroner - og problemet er stigende i rejsebranchen.

Det er nemlig forholdsvis let at svindle, hvis man vil.

- Uanset hvilket kreditkort du har, og uanset hvem du er, så kan man altid snyde. Vi taber mange millioner kroner på det om året. Hvor stort et beløb ønsker jeg at ikke oplyse, men det er mange millioner, siger Lars Bording, salgs- og marketingsdirektør i SAS.

Rejsebranchen og SAS er ikke de eneste, der oplever svindel på nettet. Det rammer også computerforretninger, og en butik som Aarstiderne, der handler med kød og grøntsager.

- Hvis du vil snyde, er internettet et godt sted at gøre det, siger økonomidirektør Thomas Slott fra Aarstiderne.com.

Virksomheden sender hver dag 25.000 kasser med frugt, grønt og kød ud.

- Vi kan ikke checke med RKI (Ribers, red.) hver gang - det koster omkring 30 kroner, så det er der simpelt hen ikke økonomi i, når man sælger en vare til omkring 200 kroner, siger Thomas Slott.

Ingen pinlig afsløring

Lederen af it-Vest på Syddansk Universitet i Odense, Thomas Ploug, har skrevet en ph.d. om moral på nettet.

- Der er især tre forhold, der gør nettet til et oplagt sted at snyde. For det første er det let. Du skal bare trykke "bestil", så har du købt en vare. For det andet kommer du ikke til at stå over for et andet menneske, der måske fatter mistanke. Og for det tredje er der ikke risiko for en umiddelbar og pinlig afsløring, siger Thomas Ploug.

En af dem, der skylder SAS, Aarstiderne og mange andre netbutikker penge er den nu 29-årige Troels Frederik, som Fyens Stiftstidende skrev om sidste søndag.

Efter Troels Frederik har stiftet gæld på 233.000 kroner i sin kæreste, Jeannes, navn, går det unge par ind i et desperat forsøg på at betale pengene tilbage.

Samtidig opbygger Troels Frederik en kæmpegæld på nettet, fordi han udnytter den praksis, at netbutikkerne ofte sender varerne uden at tjekke om folk er i stand til at betale.

- Det her er et problem for nogle udvalgte brancher, som mister mange penge på svindel, siger direktør Morten Kamper fra foreningen for distance og internethandel, FDIH.

- Men i stedet for at lægge 10 ekstra kontrolpunkter ind, er det vigtigste for os, at handlen på nettet skal være let og velfungerende. Og man kan nå langt som virksomhed ved at bruge sin sunde fornuft, siger han.

Hos SAS forsøger man hele tiden at lave nye tiltag, som kan stoppe svindlen.

- Men vi må bare erkende, at det er lettere at snyde på nettet, end hvis du står nede i SuperBrugsen, siger Lars Bording fra SAS, som også kæmper med internationale svindlere.

Der er omkring 400.000 dårlige betalere i Danmark.
  • Fyens Stiftstidende

Mere om emnet

Se alle
Barske kommentarer

Barske kommentarer

Jeannes valg

Jeannes valg