Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Svigt eller fornuftig prioritering


Svigt eller fornuftig prioritering

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Svigter politiet borgerne, eller er det udtryk for en korrekt prioritering, når vagtcentralen ikke sender en patrulje.

Det får rigspolitichef Torsten Hesselbjerg lejlighed til at vurdere, når han læser de rapporter over klager fra borgerne, som de 12 politidirektører netop har sendt til ham.

I den fynske politidirektør Poul Løhdes redegørelse opregnes 27 klager, som borgerne har indgivet, fra politireformen trådte i kraft den 3. december sidste år og frem til 1. august i år. De 27 punkter indeholder sagsfremstilling, en begrundelse for politiets handlemåde og en redegørelse for, om klageren har fået medhold eller ej i sin klage.

Det første eksempel er fra den 1. januar, hvor en borger ringede tre gange forgæves efter politiet.

Borgeren anmeldte, at nogen havde smidt en bombelignende genstand ind ad brevsprækken med skader for 63.000 kroner til følge.

Af politidirektørens redegørelse fremgår det, at politiet på det tidspunkt anmeldelsen indløb, allerede havde fået 105 anmeldelser om nytårshærværk og 69 anmeldelser om indbrud.

Desuden efterforskede politiet et formodet drab på en mand, der blev fundet død ved Brandts Klædefabrik - derfor nedprioriterede politiet borgerens henvendelse, fremgår det af redegørelsen.

- Og sådan ville vi også have prioriteret opgaverne før i tiden - det har intet med politireformen at gøre, understreger Poul Løhde.

Han erkender, at politiet begår fejl, når anmeldelser indløber. Som det var tilfældet den 2. juli på rådhuset i Kerteminde, hvor en medarbejder i Borgerservice tilkaldte politiet på grund af en mandlig, truende klient, der nægtede at forlade stedet ved lukketid.

Vagthavende betjent forsøgte forgæves at tale manden til fornuft over medarbejderens mobiltelefon, og da samtalen pludselig blev afbrudt, undlod vagthavende at sende en patrulje til stedet.

Kommunen har klaget over sagen og har fået medhold i klagen.

Svigt eller fornuftig prioritering

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.