Fyns Amts Avis sendte to skriftlige spørgsmål til trafikminister Jacob Axel Nielsen (K) til sagen om Langelandsbroen. Nu er der kommet svar
LANGELAND: Fyns Amts Avis sendte torsdag i sidste uge to skriftlige spørgsmål til den konservative trafikminister Jacob Axel Nielsen til sagen om den manglende vedligeholdelse af Langelandsbroen og konsekvenserne for blandt andet Vestas.

I brevet til trafikministeren skrev vi:

"Den manglende vedligeholdelse af Langelandsbroen er årsag til, at Vejdirektoratet har nedklassificeret broen fra 100 til 80 tons. Det betyder helt konkret, at Vestas i Rudkøbing nu skal køre vindmølletårne væk fra Langeland om aftenen. Det påfører firmaet en ekstraomkostninger til transport på 70-80.000 kr. pr. vindmølletårn, da transporterne tvinges til at vente ved grænsen i næsten et døgn.

I Vejdirektoratets ti års budgetter og handlingsplaner for broen fremgår det, at der skal investeres 151,5 millioner kr. i reparationer på Langelandsbroen i de kommende ti år. Fyns Amts Avis har bedt Vejdirektoratet om svar på, hvornår Langelandsbroen igen bliver opklassificeret. Det har stor betydning for Vestas. Men Vejdirektoratet tør ikke svare Fyns Amts Avis."

Og spørgsmålet til ministeren lyder:

"Vil ministeren give et bud på, hvornår Langelandsbroen igen opklassificeres, således at Vestas igen kan køre vindmølletårne over broen uden store ekstraomkostninger."

Vi spurgte desuden:

"Vi vil desuden gerne have ministerens vurdering af, hvorvidt han mener, at Langelandsbroen i de seneste ti år er blevet repareret og vedligeholdt i et for samfundsøkonomien rimeligt og forsvarligt omfang?"

Her er svaret

Trafikminister Jacob Axel Nielsen har nu svaret Fyns Amts Avis.

Her følger ministerens svar - i sin fulde ordlyd - på de to spørgsmål, som Fyns Amts Avis har stillet:

- Jeg vil gerne indledningsvis understrege, at det for mig naturligvis er afgørende vigtigt, at Vejdirektoratet siger god for sikkerheden på broerne på statsvejnettet, herunder Langelandsbroen. Direktoratets klare melding er: Der er ikke et sikkerhedsmæssigt problem. Det lægger jeg naturligvis afgørende vægt på.

- Samtidig er vi i regeringen helt opmærksomme på, at der bl.a. på nogle af de store broer er vedligeholdelsesmæssige forhold, som bør udbedres i de kommende år.

- Derfor har jeg også klart meldt ud, at regeringen - som led i den kommende investeringsplan, vi kommer med i 2008 - fremlægger en ny samlet plan for den samlede vedligeholdelse af statsvejene. I den forbindelse vil udbedringsbehovene for f.eks. Langelandsbroen indgå i prioriteringen.

- For så vidt angår den konkrete vedligeholdelsesindsats i 2008, herunder indsatsen i forhold til Langelandsbroen og de konkrete forhold omkring broens bæreevne osv., henviser jeg til Vejdirektoratet. Det er direktoratet, der indenfor den samlede økonomiske ramme til vedligeholdelsesindsatsen, prioriterer indsatsen der, hvor behovet er størst og der, hvor vi får mest for pengene.

Fyns Amts Avis har efterfølgende bedt om et interview eller en uddybende kommentar til det helt centrale spørgsmål om broens opklassicifering, som har stor betydning for Vestas.

Vi ville gerne på ny bede ministeren give et bud på, hvornår han forventer, at Langelandsbroen igen opklassificeres, således at Vestas atter kan køre vindmølletårne over broen uden store ekstraomkostninger.

Ministerrådgiver til avisen: Intet at tilføje

Men trafikministerens særlige rådgiver, Nicolai Bro Jöhncke, meddeler, at ministeren "ikke kan tilføje noget, til de svar, du allerede har fået."

Altså en henvisning til Vejdirektoratet, der imidlertid har meldt pas i den sag.

I sidste uge svarede driftschef i Vejdirektoratet, Niels Christian Skov Nielsen, således på samme spørgsmål i Fyns Amts Avis:

- Det tør jeg slet ikke sige noget om.
  • fyens.dk