STØTTE: Skolen svigter og udstøder unødigt for mange børn

"Dur ikke."

Den besked får tusindvis af danske børn indirekte hvert år efter et besøg hos skolepsykologen. Nu foreslår formanden for de danske psykologer, Roal Ulrichsen, at hans medlemmer i højere grad bruges til at skabe mere rummelige skoler.

- For ofte bliver det enkelte barn udpeget som bærer af problemet, siger Roal Ulrichsen.

- En stor del af skolepsykologernes arbejde er at teste og undersøge børnene, men hvis arbejdet med det enkelte barn står for meget alene, risikerer vi at udskille børnene.

Og udskilt bliver de. Op mod hver femte af de danske børn må i deres skoletid en tur i specialklasse. Kommunerne regner med at bruge 5,9 milliarder kroner i år på den konto, næsten en femtedel af hele budgettet til folkeskolen, og tallene stiger. Derfor er det på tide at skifte taktik, mener Roal Ulrichsen.

- Vi psykologer har nogle professionelle evner på det sociale område. Det betyder, at vi kan hjælpe læreren med at analysere, hvad der foregår i klassen både blandt eleverne, mellem forældrene og eleverne og mellem forældrene og læreren, siger han.

Formanden for de danske skoleledere, Jens Færk, støtter psykologformanden.

- Han har fat i noget af det rigtige. Vi er blevet meget etikette- og diagnosefikseret i Danmark, siger han.
  • fyens.dk