Sund & Bælt-direktør om rabat til bil-pendlere: Den har nærmest været hemmelig

Direktør for Sund & Bælt Mikkel Hemmingsen: Skal Fyn have glæde af rabatter på Storebælt, skal kommuner og erhvervsliv i offensiven.

Sund & Bælt-direktør om rabat til bil-pendlere: Den har nærmest været hemmelig

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Mikkel Hemmingsen tiltrådte som direktør for Sund & Bælt for halvandet år siden. Han undrer sig over manglende markedsføring af rabat til bil-pendlere og opfordrer nu kommuner og erhvervsliv til at være med i kampagne.

Fra nytår bliver det 15 procent billigere at køre over Storebæltsbroen, og taksten sættes yderligere ned i 2023, så alle til den tid slipper 25 procent billigere. Hvilken betydning vil det få?

- Vores vurdering er, at biltrafikken øges med cirka 4000 køretøjer om dagen (i dag passerer cirka 34.000 dagligt broen, red.).

Bilpendlerne på broen fik i kølvandet af Fyens Stiftstidende brokampagne en rabat på 40 procent fra 2016. Det har givet 664 ekstra pendlere, så der nu er 1912 med et pendlerkort. Hvorfor er der så få?

- Nu skal man ikke glemme, at der er mere end 10.000 daglige pendlerture med tog, men vi må indrømme, at vores pendlerprodukt for bilisterne nærmest er hemmelig. Jeg blev selv meget overrasket, da jeg fandt ud af, hvor meget rabat, der gives. Når jeg møder personer tæt på broen, spørger jeg, hvor meget de tror, det koster at pendle i bil. Alle skyder for højt. Det er også bemærkelsesværdigt, at der mere end tre gange så mange, der krydser den dansk-tyske grænse for at arbejde, og det samme gælder på Øresundbroen.

Hvem har ansvaret for den manglende kendskab til pendlerrabatten?

- Det har vi blandt andet, fordi vi ikke har markedsført den nok. Det vil vi nu gøre markant anderledes og understøtte den regionale integration, så det bliver tydeligt, at broafgiften er så lille, at den sammen med skattefradraget ikke bør hindre et arbejde på den anden side af bæltet.

Hvad vil I gøre?

- Vi markedsfører de nye rabatter overfor kunderne og ønsker en dialog med kommuner, erhvervsliv og andre for hvem, det er vigtigt at skabe udvikling på Fyn og Vestsjælland. Det nytter jo ikke, at Folketinget vedtager en så stor pendlerrabat, hvis ejendomsmæglere, virksomheder og kommuner ikke formår at fortælle, hvorfor folk skal køre over broen.

Du har tidligere været ansat i Region Syddanmark og har haft ansvaret for den regionale udvikling. Hvor vigtig er brotaksterne for udviklingen?

- Især pendlerrabatten kan få stor betydning. ikke mindst de kommende år med mangel på kvalificeret arbejdskraft. Odense satser for eksempel meget stærkt på robotter og it, og det kunne jo være, at der bor it-medarbejdere i Slagelse eller Næstved, der nu arbejder i København. Derfor skal Sund & Bælt i samarbejde med kommuner og erhvervsliv synliggøre, hvor billigt det er at køre over broen.

Men brorabatten kan jo også trække fynsk arbejdskraft til Sjælland?

- Ja. Det er en konkurrence, og Fyn skal gøre noget aktivt, hvis den skal vindes.

Også de almindelige bilister får rabat. Overvejer I nye former for rabat som f.eks. pensionistrabat, som mange bedsteforældre har efterlyst?

- Nej. I givet fald skal der komme et politisk initiativ.

Takstnedsættelsen og udvidelsen af Fynske Motorvej betales af bilisterne på Storebælt ved at forlænge gældsafviklingen på broen med fem år. Kan økonomien holde til, at det sker gang på gang?

- Økonomien kan godt klare flere udgifter til for eksempel motorvejsudvidelser, så længe folk bliver ved med at køre over broen.

Sund & Bælt-direktør om rabat til bil-pendlere: Den har nærmest været hemmelig

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce