Spar penge - køb ny båd både i Tyskland

Der er store penge at spare ved at købe sin nye båd til afhentning i Tyskland.
Foto: Jørgen Hansen

Spar penge - køb ny båd både i Tyskland

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

GRÆNSEHANDEL: Lav moms trækker bådfolket syd for grænsen

Der er tusindvis at spare ved at købe ny båd i Tyskland, hvor momsen er lavere end i Danmark, men det er kun lovligt, hvis båden er under syv en halv meter lang.

Det får danske bådhandlere til at sælge både gennem tyske firmaer, og samtidig mærker de et stigende pres for at finde på kreative løsninger, der kan navigere større både gennem det lukrative momshul.

Lav tysk moms

I Tyskland er momsen kun på 16 procent mod den danske på 25, så bådkøbere kan altså spare ni procent på deres båd. Til gengæld skal de så betale og hente båden i Tyskland, og de skal selv køre den hjem.

Da Havnens Marine Service i Svendborg forrige weekend havde åbent hus, solgte firmaet flere både, og alle handler blev ifølge Fyens Stiftstidende indgået med tysk moms. Firmaet havde blandt andet et specielt godt tilbud på en speedbåd, hvor listeprisen i Danmark er 103.690 kroner, mens man i Tyskland kunne få den til 79.900 kroner.

- Er båden under syv men halv meter, og er den købt i Tyskland, er båden at betragte som rejsegods, og dermed er det lovligt, siger fuldmægtig Rene Andersen fra Told og Skat.

Uden at bedømme den konkrete sag, oplyser han, at flere forretninger har fået underkendt deres trafik, fordi de omgik reglerne. Blandt andet blev varen reelt betalt i Danmark, men skulle hentes i Tyskland.

Trods flere opringninger til firmaet vendte indehaveren Mogens Birkeholm ikke tilbage, men i Søsportens Brancheforening bekræfter Finn Christensen, at mange køber båd i Tyskland. Samtidig presses bådhandlerne af kunderne til at omgå reglerne for de større både, mener han.

Kreative løsninger

Ifølge reglerne må man ikke købe en ny båd, der er længere end syv en halv meter. Ny har skattevæsnet defineret som over tre måneder gammel, og som samtidig har sejlet mere end 100 timer.

- Vi hører om mange kreative løsninger, og momsforskellen er et alvorligt konkurrenceparameter for forhandlerne. Det er et ulideligt grænsehandelsproblem, men vi har opgivet at diskutere det med regeringen, og må vente på, at momsen bliver harmoniseret i EU, siger Finn Christensen.

Alle kunderne spørger om det, men vi hjælper dem ikke. Hvis de vil omgå reglerne, må de selv finde ud af det, siger Morten Buhl fra Buhl Både i Horsens. Han har dog hørt om nogen, der har benyttet tyske firmaer til at købe båd igennem, for efter nogle måneder at sælge videre til sig selv.

Michael Floor fra Floor Marine i Randers siger, at man ikke mærker problemet så langt nordpå i landet.

Vi gjorde det engang, da vi troede, det var lovligt, men sælger nu kun både med dansk moms. Ellers stod vi jo med det ene ben i en fængselscelle, siger Michael Floor. Han mener, at kontrollen med bådimport er for skrap til at fusk kan lykkes.

- Told og Skat er der hver gang en nyere båd, bliver importeret. Vi har kunder, der har været ude for at blive stoppet i deres egen havn af en medarbejder fra toldvæsnet og bedt om at oplyse, hvordan de har fået båden, siger Michael Floor.

Ifølge Danmarks Statistik blev der sidste år importeret lystbåde for 28 millioner kroner fra Tyskland.

Spar penge - køb ny båd både i Tyskland

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce