Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Sort- seere skræmt af kampagne


Sort- seere skræmt af kampagne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Der er blevet længere mellem danskerne, der ser fjernsyn eller hører radio uden at betale licens. Hvor hver 12. husstand i Danmark var sortseere i november 2003, gælder der nu kun hver 18. hjem.

Dengang betalte 91,5 procent af alle husstande licens, men nu er tallet kommet op på 94,5 procent, viser en status fra DR Licens. Den viser også, at det fortsat er de unge, der oftest ikke får betalt, og en ny kollegiekampagne er derfor på vej.

Sidste efterår indledte DR en kontant kampagne over tre år for at få danskerne til at betale den rigtige licens.

Inden kampagnen blev indledt, var Odense C dét sted i landet med størst andel af sortseere i forhold til indbyggertal. Men her har ekstra mange fået ordnet licensen det seneste halve år. Mens der på landsplan er blevet tre procent færre sortseere, så er faldet på seks procent i Odense C.

Dermed findes den største andel af sortseere nu i København, ligesom store byer som Århus, Esbjerg, Aalborg - og stadig Odense - fortsat har mange.

Vallensbæk er derimod med blot én pct. sortseere det sted i Danmark, hvor flest har orden på tingene og får betalt de to girokort fra DR Licens hvert år.

DR Licens fortsætter kampagnen.

- Der er stadig mange sortseere derude, og vi skal også fortsat sikre, at folk betaler den rigtige licens. Det undrer os f.eks., at vi har 86.000 tilmeldte, som betaler radiolicens, selv om tal fra Danmarks Statistik og Gallup viser, at kun 40.000 hjem alene har radio og ikke fjernsyn, siger kampagneleder Charlotte Broman fra DR Licens.

Selv om mange 18-40-årige har meldt sig som nye licensbetalere på det seneste, er det fortsat især de yngste aldersklasser, der snyder mest med licensen. De 20-30 årige udgør 50 pct. af alle sortseerne.

For at få fat i flere unge er der kommet et licens-tilmeldingskort i Post Danmarks flyttemapper, så bl.a. unge, der flytter hjemmefra, bliver mindet om, at de skal betale. Samtidig vil DR Licens gentage en særlig kollegiekampagne, hvor unge på kollegierne, som man ikke har modtaget licens fra, får et brev. Det gav sidste år DR Licens cirka nye 2600 tilmeldinger.

Sort- seere skræmt af kampagne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.