Snydt for betaling for otte lamper: Virker som systematisk bedrageri

Lene Bugge Skjødt, LucLight, fandt køberen af de otte lamper for tillidsvækkende. Det viste sig at være en fejlvurdering, for lamperne blev ikke betalt, og hun har stadig cirka 60.000 kroner til gode. Arkivfoto: Hasse Frimodt

Snydt for betaling for otte lamper: Virker som systematisk bedrageri

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Lene Bugge Skjødt, der driver butikken LuxLight i Odense, har ændret procedure efter handel med Call Solutions, som stadig skylder knap 60.000 kroner for lamper.

Lene Bugge Skjødt har følt sig både dum og naiv, efter hun og hendes forretning LuxLight i Odense blev en af mindst otte forhandlere, der i løbet af foråret leverede designbelysning og andre designartikler til telemarketingvirksomheden Call Solutions. De leverede varer er efterfølgende aldrig blevet betalt.

I begyndelsen af april sælger hun fem PH-lamper til direktør i Call Solutions, Søren Lind Refning Poulsen, der får en faktura for varerne. Efter to dage, hvor LuxLight ikke har modtaget pengene, ringer Søren Lind Refning Poulsen selv til Lene Bugge Skjødt for at høre, hvor fakturaen bliver af.

- Han fortæller, at det er en forkert e-mail, jeg har sendt fakturaen til. Det vækker tillid, at han selv kontakter os, så jeg siger tak. På det tidspunkt tænker jeg ikke, at der er noget mistænkeligt i det. Han spørger ind til yderligere tre gulvlamper fra PH. Dem får han med i købet, fortæller Lene Bugge Skjødt.

Hun sender ham derfor den oprindelige faktura på ny, hvilket giver ham en ny betalingsfrist. Samtidig får han en faktura for gulvlamperne, som han når at modtage, før fristen på den oprindelige faktura udløber. Beløbet, som Call Solutions skal betale, ligger nu på knap 60.000 kroner.

Da ingen af de to fakturaer efterfølgende bliver betalt, går det op for Lene Bugge Skjødt, at hun nok er blevet snydt.

- Jeg ringer til ham, men han tager ikke telefonen. Jeg skriver til ham, men han svarer ikke. Jeg går hen til hans firma, men der er ingen hjemme, forklarer Lene Bugge Skjødt.

Sådan har vi gjort
Avisen har talt med en række navngivne forhandlere af lamper, møbler og andre designervarer. De føler sig alle bedraget, fordi køberen af deres varer, Call Solutions ved direktør Søren Lind Refning Poulsen, aldrig har betalt for det, der er leveret.Avisen har gentagne gange uden held forsøgt at få fat i direktøren for Call Solutions, Søren Lind Refning Poulsen. Det er sket med 15 opkald over mange dage til hans telefon, opkald til hans bror og mor, og ved fysisk at forsøge at opsøge ham på firmaadressen på Vestre Stationsvej i Odense, hvor firmaet har haft officiel adresse.

Det er endnu ikke lykkedes at opspore Søren Lind Refning Poulsen for at få hans kommentar. Det afholder dog ikke Fyens Stiftstidende fra at bringe artiklerne om de forhandlere, der føler sig snydt.

Uddrag fra avisens presseetiske regler: Hvis det efter flere forsøg ikke er lykkedes at få en kommentar fra en kilde, som der i en artikel fremsættes beskyldninger imod, og artiklen bringes uden kommentar fra kilden, skal det fremgå af artiklen, og det skal forklares, hvordan og hvor mange gange vi har forsøgt at kontakte kilden.
Det er især PH-lampe, her koglen, som køberen Søren Lind Refning Poulsen ikke har betalt for. Den samlede regning for bestilte, men ikke betalte lamper, møbler og andet løber op i godt 400.000 kroner. Foto: Michael Bager
Det er især PH-lampe, her koglen, som køberen Søren Lind Refning Poulsen ikke har betalt for. Den samlede regning for bestilte, men ikke betalte lamper, møbler og andet løber op i godt 400.000 kroner. Foto: Michael Bager

Køberen vakte tillid

- Det første, jeg tænker, er, hvordan det overhovedet kunne ske. Hvordan kan jeg være så dum og naiv? Men han har netop været dygtig nok til, at man får vakt den tillid. I så lille en virksomhed som min tager man det personligt, når sådan noget sker, fortæller hun.

Lene Bugge Skjødt bliver kort tid efter kontaktet af Søren Lindegaard Poulsen fra Bolighuset Lindegaard Poulsen, der ligeledes mangler betaling for en PH-lampe.

Derfra går det hurtigt op for Lene Bugge Skjødt, at hun blot er en i rækken af fynske PH-forhandlere, som Call Solutions tilsyneladende har haft i sigtekornet i løbet af foråret.

- Det virker som systematisk bedrageri. Det er ikke bare en person, der snyder et par steder. Jeg er overbevist om, at det er langt mere kriminelt end det, siger hun.

Hvordan det alligevel kunne ske, at hun valgte at sende en faktura til en person, hun ikke kendte i forvejen, er ikke unaturligt i belysningsbranchen, fortæller hun.

- De fleste virksomheder, der køber, vil gerne have en faktura, da de ikke står med et dankort, siger hun.

Samtidig var der ingen alarmklokker, der ringede, da hun første gang talte med Søren Lind Refning Poulsen i telefonen:

- Manden vakte tillid. Han er utrolig flink og behagelig, og vi kunne se, at firmaet eksisterer, siger hun.

Kogle-lampe fra Louis Poulsen og andre PH-lamper er ofte populære objekter i svindel- og indbrudssager. Foto: Michael Bager
Kogle-lampe fra Louis Poulsen og andre PH-lamper er ofte populære objekter i svindel- og indbrudssager. Foto: Michael Bager

Kræver betaling straks

Episoden har fået LuxLight til at ændre procedure, så firmaet ikke mere sender fakturaer ud, men kræver betaling med det samme.

- Det er tankevækkende, at en person skal have mulighed for at danne præcedens for, hvordan vores procedure skal være. Jeg har drevet belysningsbutik i 15 år, og det er ikke sket for mig før. Vi har kun handlet med ærlige kunder indtil videre, siger hun.

Fyens Stiftstidende har forsøgt at ringe til Call Solutions direktør, Søren Lind Refning Poulsen, 17 gange samt til tre andre numre, hvortil han har tilknytning. Vi har også forsøgt at kontakte ham pr. mail, men han har ikke svaret.

Avisen har ligeledes banket på virksomhedens adresse i Odense uden held. Hele etagen, hvor Call Solutions har holdt til, og hvor firmanavnet stadig står på ruderne ud mod Vestre Stationsvej, synes tomme og forladte.

Fyns Politi bekræfter, at det har modtaget flere anmeldelser på virksomheden, og det går nu i gang med at undersøge sagerne.

Snydt for betaling for otte lamper: Virker som systematisk bedrageri

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce