ØL: I 2005 åbner fire mikrobryggerier på Fyn, som dermed når op på otte bryggerier
Deres markedsandel bliver næppe tocifret, men imagemæssigt kan de små frembrusende bryggerier og deres specialøl udgøre en fare for eksempelvis Albani.

- De små bryggerier vælter frem så hurtigt, at der nærmest er tale om en ølrevolution. Selv om mikrobryggeriernes markedsandel i dag er lille, kan de med deres eksklusive bryg skade de store bryggerier, hvis produkter kan komme til at fremstå middelmådige, hvor de tidligere var de bedste på hylderne, siger Anders Evald.

Stærkere end i USA

Han er forfatter til Gylden-dals Ølguide og forudser, at de danske minibryggerier kan få større betydning for det danske ølmarked, end de små amerikanske bryggerier har haft i USA, hvor udviklingen begyndte i 1970'erne.

- IUSA sidder mikrobryggerierne på cirka tre procent af markedet, men i Danmark ser det ud til, at fundamentet bliver stærkere, siger Anders Evald, som dog maksimalt forventer, mikrobryggerierne kan nå op på fem-ti procent af markedet.

I dag vurderes det, at specialøllet har en markedsandel på omkring en procent.

Fire små på vej

På Fyn tapper Bryggeriet Vestfyen allerede specialøl i form af deres Willemoes-øl, Refsvindinge Bryggeri fortsætter med at udvikle nye typer, og på Ørbæk er man i disse uger ved at tredoble sin kapacitet.

Samtidig er der fire mikrobryggerier på vej i løbet af det kommende år:

Bryggeriet Flakhaven i Odense åbner i løbet af få uger, og på Sydfyn har Mi- racle Breweries anlægget klart. Endelig åbner en kreds af personer snart Midtfyns Bryghus i Brobyværk, og sidst på året er også Rise Bryggeri på Ærø i stand til at brygge.

Carlsberg: Positivt

Siden 2000 har Carlsberg optrådt på markedet for special- og gourmetøl med deres eksklusive Semper Ardens-serie, og til sommer står Husbryggeriet Jacobsen klar til at fortsætte med at udvikle og brygge nye typer øl.

- Danskerne har fået smag for specialøl. Folk vil have øl, der smager. Flere og flere mikrobryggerier dukker op, hvilket er positivt, sagde Carlsbergs administrerende direktør, Nils Smedegaard Andersen, i november, da grundstenen til bryghuset blev lagt.

Bryggerigruppen har derimod ingen planer om at begynde at fremstille eksklusive specialøl eller at etablere et mikrobryggeri.

- Vi observerer markedet intensivt. Men foreløbig er vi dækket godt af med vores egne produkter, Heineken og irske Murphy's, siger salgs- og marketingsdirektør Leif Rasmussen.

- Men vi er opmærksomme på, at nye smagssammensætninger er meget oppe i tiden, siger Leif Rasmussen fra Bryggerigruppen, som består af Albani, Ceres, Maribo Bryghus, Thor og Faxe.