De store rabatter for bil-pendlere på Storebælt er med til at fjerne den forhindring, som hidtil har gjort rekruttering og fynske bosætningskampagner svære at gennemføre på Sjælland. Det skal ændres, lyder det fra fynske erhvervsfolk og politikere.

It-direktøren

Lars Hedal, adm. direktør, it-virksomheden Hesehus i Odense.

- Jo mere prisen kommer ned, jo mere mobile bliver folk, så det er klart en fordel for os i forhold til rekruttering. Broafgiften har helt klart været en barriere for os. Hvis du tager Slagelse og Trekantområdet er der stor set lige langt til vores kontor i Odense, men Slagelse og vestsjælland har været væsentlig sværere at rekruttere fra for os, og jeg er slet ikke i tvivl om, at det vil være en fordel for os med de prisreduceringer på broen.

- Vi bruger det allerede nu i vores fremstød på Sjælland, og det skal både vi virksomheder og Fyn som helhed være endnu bedre og aktive til at fortælle om. Der er mange på Midt- og Vestsjælland, som pendler til København, og det er min oplevelse, at mange har den opfattelse, at det er dyrere at pendle til Fyn. Men prisen er allerede faldet, og nu bliver den endnu mere fornuftig, og det skal hele Fyn og vi som virksomheder være bedre til at slå på. Prisen må ikke være en barriere, og den opfattelse går vi efter at få demonteret.

Borgmesteren

Kenneth Muhs, Venstre-borgmester i Nyborg Kommune.

- Bosætningsmæssigt er der ingen tvivl om, at vi på Fyn lige pludselig kan gøre det endnu mere realiserbart at få nogen til at bosætte sig her i forhold til at beholde jobbet i København. Vi skal slå på, at man tidsmæssigt er tæt på hovedstaden, og at prisen nu reduceres yderligere. Og så er det bare billigere at bosætte sig her end i hovedstadsområdet eller tæt på København.

- Det, jeg ofte hører fra potentielle tilflyttere, er argumentet om at fastholde adgangen til det sjællandske arbejdsmarked, og i den forbindelse er der to ting, der tæller. Det handler om afstanden, og så oplever jeg, at taksterne betyder noget for dem. Det kan faktisk være det, som gør forskellen på, om de vælger at bosætte sig her, eller om de bliver på Sjælland. Derfor er prisreduceringen et kærkomment ekstra punkt, vi kan og skal bruge, når vi skal brande Fyn som bosætningsområde.

Ejendomsmægleren

Ejendomsmægler Kristina Poulsen, Danbolig, Nyborg.

- Jeg oplever ikke en markant forskel i interessen fra Sjælland i forhold til for tre år siden, men det er klart, at prisen for at pendle fylder en del. Det kan sammenlignes med de overvejelser, man som køber har om energimærkningen eller andre faste udgifter, så selvfølgelig har det betydning, hvis prisen for at pendle er 10.000 kroner om året i stedet for 30.0000 kroner. Det er ofte sådan, at den ene part skal pendle, når vi sælger til et par fra Københavns-området. Jeg har lige solgt en ejendom til et par fra Frederiksberg, hvor den ene skal fortsætte med at pendle - og da de så huset første gang, nævnte han broen som barriere, men de synes alligevel, de får meget mere for pengene. Det er stadig det afgørende.

- Jeg har været involveret i udviklingsarbejde i et udvalg i kommunen, hvor bosætningsstrategien er i fokus. I den forbindelse skal man selvfølgelig nævne pendlerprisen og prisudviklingen, som går den rigtige vej. Folk flytter herover, fordi prisen er billigere pr. kvadratmeter, og der ikke er længere til København end fra Kalundborg eller andre steder, men det er hjælper ikke meget, hvis udgiften til at pendle overstiger den besparelse, man får ved at købe hus på Østfyn i stedet for på den vestlige del af Sjælland, så prisen har betydning.




  • Byline_

    Af:

Mere om emnet

Se alle
2
Rabat for pendlere på Storebælt: Mike sparer 21.000 kroner om året

Rabat for pendlere på Storebælt: Mike sparer 21.000 kroner om året

1
Sund & Bælt-direktør om rabat til bil-pendlere: Den har nærmest været hemmelig

Sund & Bælt-direktør om rabat til bil-pendlere: Den har nærmest været hemmelig