OPDRAGELSE: Før børnene kan undervises, skal de lære at dele opmærksomheden med andre
Ræk hånden op, når du vil sige noget. Ti og sid stille når andre taler. Brug indestemme i klasselokalet i stedet for at råbe.

Hver morgen lærer børnene i børnehaveklassen på Skallebølle Skole på Højfyn, hvordan man gebærder sig i et fællesskab.

Skolen kalder det ikke regler for opførsel, men i stedet andre samværsformer end det, børnene er vant til hjemmefra. Det er nødvendigt at lære disse samværsformer, før børnene senere kan tilegne sig faglig viden.

Skallebølle Skole har taget konsekvensen af, hvordan nutidens skolebørn de seneste år har ændret sig.

- Børn i dag er ganske udmærket opdraget, de er bare vant til at få al opmærksomheden. Forældrene er utrolig interesseret i dem og gør alt for dem. Derfor forventer børnene også, at i skolen sker det samme. Men det kan vi ikke. I den nye børnehaveklasse skal 24 børn deles om lærerens opmærksomhed, forklarer skoleleder Jan Christiansen, Skallebølle Skole.

Derfor arbejder skolen meget med, at børnene i stedet for læreren skal give hinanden den opmærksomhed, som ingen af børnene kan undvære. Det sker gennem massage til klassisk musik og ved, at børnene arbejder i makkerpar.

Største kulturskift

- Vi arbejder også meget med, at hvert barn skal fortælle små historier og oplevelser, mens de andre lytter, fortæller den nye leder af børnehaveklassen, Hanne Sørensen, der kommer fra en tilsvarende stilling på Bred Skole, der ved Vissenbjerg Kommunes skolereform blev lukket.

Ifølge professor Niels Ege-lund, Danmarks Pædagogiske Universitet, er overgangen fra børnehave til skole det største kulturskift, en person oplever i sit liv.

- Derfor er det så vigtigt, at forældrene forbereder barnet på skiftet ved at fortælle det, hvordan man opfører sig i skolen. For lige pludselig kan det ikke lege og spise, når det vil. Det skal følge en nøje fastlagt plan, siger Niels Egelund.

En undersøgelse fra Danmarsk Pædagogiske Universitet viser, at børn i dag er meget mere frimodige, kreative og kritiske end tidligere. Til gengæld har børnene ingen respekt for skolens personale, tager ikke hensyn til andre og taler, når de føler trang til det.

- Det sætter folkeskolen under pres, og det er derfor, mange lærere vånder sig. Men opdragelsesfunktionen står klart og tydeligt i folkeskolens formålsparagraf. I dag har vi at gøre med en anden type børn, der er børn af den individualistiske tidsånd. Det stiller krav til både skolen og til forældrene, mener Niels Egelund.

Undervisningsminister Ulla Tørnæs (V) undrer sig over, at Skallebølle Skoles initiativ skulle være nødvendigt:

- Det burde være en selvfølge, at børn kan sidde stille og høre efter, når de bliver bedt om det, så jeg tror ikke, at det er en model, jeg vil opfordre andre til at kopiere. Men i det hele taget mener jeg, man bør øge fokus på disciplinen i skolen. Det er forældrenes opgave at opdrage deres børn.
  • fyens.dk