BUSULYKKE: Chauffører skal overholde reglerne og vognmænd skal straffes, siger fagforening
Alt for mange chauffører tager ikke køre- og hviletidsbestemmelserne alvorligt, mener deres egen fagforening, SiD Transport.

- De ser desværre reglerne som en barriere for, at de kan arbejde.

- Stod det til dem, så ville de køre solen sort, siger John Noach, der er formand for fagforeningens chaufførgruppe i Odense.

Dødsulykken i Euskirchen i søndags har igen sat fokus på natbusser, dobbeltdækkere og ikke mindst køre- og hviletidsbestemmelserne.

Og ifølge fagforeningen bærer chaufførerne selv et ansvar:

- Reglerne er lavet for, at de kan hvile, så de er i stand til at udføre et stykke professionelt arbejde.

- Men det er et område, hvor vi er i strid med vore egne medlemmer, fordi de helst vil køre så meget som muligt og tjene penge, siger Johan Noach.

- Vi må sige:Prøv nu lige at tænk på, hvad det er du kører rundt med - det er levende mennesker, det er dyr og det er gods for millioner, siger han.

Tag deres køretilladelse

SiD-formanden mener dog, at arbejdsgiverne ofte bærer et endnu større ansvar:

- Vognmændene siger godt nok, at de fortæller deres chauffører, at de skal overholde køre- og hviletidsbestemmelserne, og vi kan ikke bevise, hvis de er fulde af løgn, siger John Noach.

Han mener, at arbejdsgiverne presser chaufførerne, og at der skal skrappere midler i brug, hvis overtrædelser og fusk med køreskiver skal stoppes:

- Det eneste, vognmænd har respekt for, er, at få fjernet deres køretilladelse. Hvis man gjorde det, så skulle de nok overholde reglerne. Bøder hjælper ikke. Der er givet bøder på både 500.000-600.000 og 700.000 kroner, men hvad hjælper det, hvis de har tjent otte millioner kroner på det, siger John Noach.

Han oplyser, at SiD Transport konstant forsøger at lægge pres på både politikere og vognmænd for at få strammet op på området.

- Selv om arbejdsgiverne også siger, at de ikke vil finde sig i overtrædelser, så er der indtil nu aldrig fjernet en køretilladelse. Systemet er ikke godt nok, siger Noach.

Anders And-skiverne

Ifølge formanden er snyd med køreskiver ikke ualmindeligt. En fremgangsmåde skulle være, at chaufførerne har en ekstra skive med, som de sætter i, når de ikke må køre længere på deres egen.

- Vi kalder det Anders And-skiver. Vi ved, at det forekommer, men vi kan ikke gøre noget. Vi har ikke lovhjemmel til at få fat i de køreskiver. Det er alene færdselsstyrelsen og politiet, der har det.

John Noach erkender, at det er sjældent, at hans medlemmer selv gør opmærksom på problemer med køreskiver.

- Problemet er, at chaufføren også selv får bøde, og så lader han hellere være med at anmelde noget, siger John Noach.

Inden for fragt mener han også, at speditionsfirmaerne har et stort ansvar, fordi de lægger et hårdt pres på vognmændene:

- De forlanger jo nærmest, at transporterne skulle være kørt dagen i forvejen, siger han.
  • fyens.dk