Selvmord på togskinnerne: Nyt forskningsprojekt skal hjælpe DSB

DSB har sammen med Center for Selvmordsforskning påbegyndt et nyt forskningsprojekt, som skal forsøge at forebygge selvmord på jernbanen. Arkivfoto.

Selvmord på togskinnerne: Nyt forskningsprojekt skal hjælpe DSB

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Center for Selvmordsforskning har påbegyndt et nyt forskningsprojekt, som skal forebygge selvmordsadfærd blandt borgere og hjælpe DSB med at arbejde med de tragiske ulykker.

Alene i januar 2018 har der på blot 10 dage været tre selvmord på jernbanen på Fyn. Når det sker, får det store konsekvenser for mange, det være sig pårørende, lokomotivføreren, redningshold og togpassagerer. Hos Center for Selvmordsforskning er man i gang med et stort forskningsprojekt sammen med DSB om togpåkørsler.

Forskningen har til formål at undersøge, hvordan man kan forebygge selvmordsadfærd blandt borgere, undersøge følgevirkninger for det personale, som er indblandet i en togpåkørsel og undersøge følgevirkninger for de lokomotivførere, som har påkørt personer.

Lilian Zøllner er centerleder hos Center for Selvmordsforskning, og hun er en af fire, som er i gang med forskningsprojektet.

- DSB rettede henvendelse til os og spurgte, om vi kunne indgå et samarbejde om et forskningsprojekt. Årsagen var ikke et specifikt selvmord, men at der hele tiden er selvmord, som sker ved et tog. Og DSB vil gerne gøre noget for deres lokomotivførere og deres personale. De ønsker at lave en slags almen forebyggelse, forklarer Lilian Zøllner.

Kommunikationsansvarlig hos Dansk Jernbaneforbund hilser forskningsprojektet velkomment.

- Det er en stor belastning for vores medarbejdere. Statistisk vil en lokomotivfører komme ud for det her (personpåkørsel, red.) mindst én gang i deres karriereforløb. Nogle er uheldige og er udsat for det flere gange, og andre oplever det slet ikke. Og der er ikke noget mønster i det, for selvmord forekommer over hele sporet i hele Danmark. Vi har nogle forfærdelige eksempler på lokomotivførere, der er blevet uarbejdsdygtige med PTSD-reaktioner (posttraumatisk stresssyndrom, red.), og det er selvfølgelig en dybt ulykkelig situation, for de er uden skyld i det, siger Carsten Jokumsen.

Dansk Jernbaneforbund repræsenterer togførere, lokomotivførere, stationsbetjente samt bane- og elektropersonale og har cirka 5200 medlemmer.

Forskningsprojektet blev sat i gang 1. oktober 2017, men dataindsamlingen er ikke begyndt endnu. Ifølge Lilian Zøllner vil det ske snarest her i første kvartal af 2018, hvor de skal lave spørgeskemaundersøgelser og interviews.

Fakta
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen opgør hvert år antal selvmord på jernbanen i Danmark. Tallene dækker over selvmord, som resulterer i en dræbt person og ikke selvmordsforsøg.Tallene bliver ikke opgjort geografisk og er derfor gældende for hele landet.

2006 - 24 selvmord

2007 - 36 selvmord

2008 - 29 selvmord

2009 - 44 selvmord

2010 - 32 selvmord

2011 - 30 selvmord

2012 - 44 selvmord

2013 - 29 selvmord

2014 - 31 selvmord

2015 - 30 selvmord

2016 - 25 selvmord

Der er ikke tal for 2017 endnu.

Kilde: Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

Antallet varierer

Trafikstyrelsen opgør hvert år en sikkerhedsrapport, som blandt andet inderholder data over, hvor mange selvmord, der bliver begået på jernbanen i Danmark.

Den seneste sikkerhedsrapport udkom i slutningen af 2017, og gælder for 1999 til og med 2016. I 2016 var antallet af togpåkørsler grundet selvmord på 25 på landsplan.

I 2015 var der 30 selvmord, i 2014 var der 32, i 2013 var der 28, og i 2012 var der 44 selvmord.

- Det svinger, hvor mange selvmord der er. Der har ikke været et drastisk fald over en længere periode, så problemet er meget vedholdende. Det er altså et problem, der ikke går væk, så man må forsøge at gøre noget andet og mere for at forebygge det, siger Lilian Zøllner fra Center for Selvmordsforskning.

Trafikstyrelsen opdeler ikke dens tal geografisk, hvorfor man ikke kan se, hvor mange selvmord der specifikt har været på de fynske jernbaner.

Derfor skriver Fyens Stiftstidende om selvmord
Der er mange etiske overvejelser forbundet med at skrive om selvmord. Og netop derfor er det også sjældent, at medier beskæftiger sig med emnet. I disse tilfælde, når mennesker begår selvmord foran et tog, er sagen dog ofte en anden. Der sker det tit, at selvmordsulykken rammer mange mennesker i kraft af, at togtrafikken er stoppet i en rum tid - ofte i flere timer, når redningsarbejdet skal førdiggøres. Og derfor bliver det relevant for Fyens Stiftstidendes læsere, når avisen belyser ulykken.

Ifølge Center for Selvmordsforskning er det en gængs opfattelse, at man ikke skal skrive om selvmord, da det kan give en smitte-effekt og dermed føre til flere selvmord. Såkaldt copycat-selvmord. Men det er dog ikke rigtigt, viser forskning.

Center for Selvmordsforskning understreger, at selvmord ikke smitter. Men en dårlig og uansvarlig medieomtale i værste fald kan føre til imiterede selvmord og selvmordsforsøg blandt sårbare og selvmordstruede mennesker. Og på den anden side er der de pårørende og efterladte, som ofte ikke ønsker at selvmord skal forties, men i stedet synliggøres og debatteres i den offentligt rum. Ifølge Center for Selvmordsforskning udtrykker de pårørende og efterladte behov for aftabuisering og afstignatisering af selvmord og selvmordsforsøg.

Ikke to selvmord er ens

Forskningsprojektet mellem Center for Selvmordsforskning og DSB kommer til at have flere fokusområder.

- For det første skal vi forsøge at lave en karakteristik af de mennesker, som begår selvmord på denne måde. Da vi er i gang med projektet, ved vi endnu ikke, hvordan karakteristikken kommer til at lyde. Men når vi er færdige, kan DSB bedre målrette deres arbejde. Er det primært på landet eller i storbyerne, det sker. Er det primært mænd eller kvinde, unge eller gamle, forklarer Lilian Zøllner.

Derudover vil forskningen forsøge at belyse, hvad der sker med lokomotivførerne, når de påkører et andet menneske, som oftest afgår ved døden af kvæstelserne.

- Man skal huske, at lokomotivføreren har gjort det uden at ville det. Så vi vil undersøge, hvilken hjælp lokomotivføreren får, og hvad man kan gøre for, at vedkommende kommer tilbage på arbejdet. Og det handler også om togføreren inde i toget, de kan måske høre, at ulykken sker. Eller togrevisoren som ofte arbejder på perronen, de kan måske have set påkørslen, forklarer hun.

Forskningsprojektet kommer også til at indeholde længere interviews med lokomotivførere.

- Ikke to selvmord er ens, så vores forskning skal være solidt, grundigt og etisk forsvarligt, understreger Lilian Zøllner.

Projektet forventes at være færdigt i fjerde kvartal af 2018.

Har du brug for hjælp?

Hvis du er i krise eller har tanker om selvmord, så sig det til nogen. Det hjælper at få sat ord på de svære tanker og følelser, du har, og du kan gøre det anonymt.

Du kan kontakte Livsliniens telefonrådgivning, 70 201 201 alle årets dage fra kl. 11-04, ligesom du har mulighed for at chatte med Livslinjen.

Selvmord på togskinnerne: Nyt forskningsprojekt skal hjælpe DSB

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce